Trygs gamechanger tager form

Tryg er på vej med et brag, som kan vende op ned på den fastlåste konkurrence på forsikringsområdet herhjemme.

Foto: Torben Christensen.
Læs mere
Fold sammen

Tryg er på vej med et brag, som kan vende op ned på den fastlåste konkurrence på forsikringsområdet herhjemme. På et møde 18. marts præsenteres Trygs repræsentantskab for en ny tilbagebetalingsmodel på fem-otte procent af kundernes præmiebetalinger. Dermed bevæger landets største forsikringsselskab sig væk fra gruppen af indtjeningssultne børsselskaber og over i kategorien gensidige selskaber, som deler årets overskud ud til kunderne. Det kan betyde rigtigt meget for forsikringsmarkedet, der i en årrække har været fastlåst i en situation, hvor erstatningsudgifterne nok er faldet, men det er ikke rigtigt kommet kunderne til gavn i form af lavere forsikringspræmier.

Gennemfører Tryg sin overskudsdeling, bør aktører som Topdanmark, Alm. Brand, Codan og Alka komme til at se mindre attraktive ud i kundernes øjne. For disse tre selskaber arbejder alle ud fra den mere traditionelle forsikringsmodel, hvor selskabet først og fremmest eksisterer for at give aktionærerne et godt afkast, hvad der er lykkedes over al forventning i de senere år.

Man kan argumentere for, at det er et strategisk klogt træk fra Trygs side. For selv om resultaterne forsat er gode, oplever Tryg, at toplinjen de seneste to år er faldet med cirka 1,5 mia. kroner eller knap ti procent. Det er endda sket på trods af, at Tryg har hævet priserne, hvilket udløste nogen uro hos kunderne. Til sammenligning har en aktør som fagforeningsejede Alka held til at øge de samlede indtægter. Det samme gælder Danmarks største gensidige forsikringsselskab, GF Forsikring, som løbende betaler overskuddet tilbage til kunderne.

I det hele taget synes et gensidigt selskab at være en god vej til at optimere situationen, hvis man som kunde er ærgerlig over kun at få en relativt lille del af sine forsikringspenge tilbage i form af erstatninger, som Berlingske Business beskriver det i dag.

For det tyder ikke rigtigt på, at der er en priskrig på vej. Dertil sidder selskaberne lidt for lunt i det – og ingen ønsker for alvor at løbe risikoen ved at lokke nye kunder til i en stor offensiv. Man kan endda diskutere, om branchens egen højt besungne Forsikringsguiden er med til at svække konkurrencen, fordi selskaberne så har mulighed for at se præcis, hvordan konkurrenterne sætter prisen.