Tryg-topchef: Olieprisfald koster præmieindtægter i Norge

Mens forsikringskoncernen Tryg kan glæde sig over den bedste udvikling i sine præmieindtægter i privatforretningen i både Danmark og Norge i flere år, så har faldet i oliepriserne givet en negativ effekt på præmieudviklingen i Industri og Erhverv.

Læs mere
Fold sammen

- Der, hvor vi har lidt udfordringer, det er især på Industri i Norge og også på erhverv i Norge. Man kan mærke, at makroøkonomien i Norge er lidt mere under pres, fordi oliepriserne falder så meget, som de gør, siger Trygs administrerende direktør, Morten Hübbe, til Ritzau Finans.

- Vi har haft de første eksempler på nogle store kunder, der er gået konkurs, og også en lille smule kundeafgang på nogle af de største kunder. Det er altså nok til at trække Norge lidt nedad, tilføjer han.

I Trygs industriforretning havde selskabet i første kvartal en negativ præmievækst på 2,1 pct. på årsbasis, mens der i Erhverv var tale om en negativ præmievækst på 1,5 pct. Lyspunktet var derimod udviklingen i privatforretningen.

- På vores største område, Privat, der stiger vores toplinje både i Danmark og Norge med 0,8 pct., og det gør den, selv om priserne falder en smule både på bil- og villaforsikringerne. Det er faktisk rigtigt positivt, og det bedste vi har set i ganske mange år. Det fortæller, at antallet af kunder stiger lidt, og at kundeloyaliteten stiger, siger Morten Hübbe.

Samlet genererede Tryg præmiebetalinger på 4310 mio. kr. i første kvartal, hvilket justeret for valutakurser var 0,5 pct. under niveauet i samme periode sidste år. Det betyder ifølge Tryg-direktøren dog ikke, at selskabet er bagefter målet om at realisere en præmievækst for hele året på 0-2 pct.

- Vi har jo købt den her portefølje af børneforsikringer i Skandia i Sverige, som kommer til at øge toplinjen med ca. 0,5 pct.point, og den kommer ind i andet halvår. Samtidig forventer vi også, at den positive tendens vil hjælpe os en lille smule mod anden halvdel af året. Bare det, at vores største områder begynder at komme i positiv toplinje, selv om priserne faktisk falder, det er vi faktisk rigtigt godt tilfredse med, siger Morten Hübbe.