Tryg satser på cyberkriminalitet, børn og deleøkonomi

Forsikringsselskabet Tryg vil ifølge dets topchef kæmpe mod faldende omsætning i den traditionelle forretning ved at gå ind på nye områder. Blandt andet er børneforsikringer med svensk inspiration i fokus.

Direktør for TRYG, Morten Hubbe. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjørn Vejlø

Erstatning til at gå på nedsat tid, hvis dit barn efter at være »gået på opdagelse i et krat« har fået et flåtbid og en borrelia-infektion. Hurtig adgang til privathospital til lille Ida, som har beskadiget sit knæ efter at have hoppet på trampolin.

Det er en del af forsikringsselskabet Trygs nye satsninger, børneforsikringer fra 45 kroner om måneden, som ifølge dets topchef Morten Hübbe skal være med til at sikre, at toplinjen kan stige.


»Vi er kommet med nye løsninger, som ikke har været der før. For eksempel er vi kommet med børneforsikringer. Vi så, at svenske børn var markant bedre forsikrede end danske børn. Derfor har vi taget et svensk koncept til Danmark og har nu solgt 13.000 børneforsikringer i de første fem måneder,« siger Morten Hübbe til Berlingske Business.

Kæmpet med vækst

Forsikringsselskabet er fredag kommet med et kvartalsregnskab, der viste en mild vækst i toplinjen på 3,4 pct. til 4,5 mia. kr., en combined ratio på 87,3, og en bundlinje, der takket være medvind fra selskabets investeringer på aktiemarkedet steg med 36 pct. til 605 mio. kr.

»Vi er rigtigt glade for, at vi ser en vækst på toplinjen, for det har vi egentlig kæmpet for i nogle år. Særligt i vores danske privatforretning ser vi den største vækst på toplinjen i fem år,« siger Morten Hübbe.

Men selv om de traditionelle forsikringsprodukter til bil og bolig går godt, så er det især de nyere løsninger, som topchefen har fokus på, og som skal være med til at sikre, at den vækst, man nu ser, fortsætter.

»Flere og flere virksomheder bliver ramt af cyberkriminalitet. Det produkt har vi ikke haft før, det har vi nu, og det tager kunderne utroligt godt imod. Så er der produkter og dækninger, som vi er startet med for et par år siden, hvor vi var lidt i tvivl om, hvorvidt de ville få nogen mærkbar betydning. Det er eksempelvis identitetstyveri, hvor vi får to nye privatkundehenvendelser hver dag fra kunder, som er blevet ramt af id-tyveri på nettet,« siger han.

Hår i suppen

Der er dog også hår i suppen. Tryg har ifølge topchefen kæmpet med en række områder, hvor man har set skadesudgifter, der er steget meget mere, end man havde regnet med. Her nævner han blandt andet kloakskader i Danmark, som er steget 16 pct. de seneste to år, og bilskaderne, som ellers har været faldende de seneste mange år, er nu steget med 5 pct.

»Der er en række områder, hvor vi kæmper med, at skadesudgifterne ikke bare galopperer derudaf, og der forsøger vi at hjælpe kunderne med at forebygge,« siger han.

Mens den danske forretning altså umiddelbart lige nu er i en ganske god udvikling, trods stigende skadesudgifter på et par områder, så har den norske forretning det sværere, primært fordi de faldende oliepriser betyder, at der er mindre gang i hjulene i Norge.

»Der er færre biler at forsikre og generelt lavere aktivitet, så vi kæmper mere på det norske marked,« siger Morten Hübbe.

Det forsøger Tryg at modvirke gennem lanceringer af nye forsikringsprodukter og tiltag. Blandt andet har man med topchefens ord ”puttet en dims” i OBD-stikket (On-Board Diagnostics, som er adgangen til det elektronisk styresystem i moderne biler), der registrerer køreadfærd. På den baggrund kan Tryg levere nye forsikringsløsninger til i første omgang erhvervskunderne, der også kan hjælpe dem med at spare brændstof. Desuden har man lanceret nye ældreforsikringer i Norge, lanceret nye digitale løsninger, og i februar købte en man en forsikringsportefølje, der giver adgang til 400.000 medlemmer af boligforeninger i Oslo-området.

Holder øje med opkøbsemner

Opkøbet af porteføljen i Norge skete i februar, og måneden før købte man FDM’s forsikringsportefølje. Flere opkøb kan følge, men man har også fokus på samarbejder på det digitale område.

»Vi holder øje med, at produktudvikling, innovation og digital udvikling går hurtigere, end vi alle sammen havde troet. Det betyder, at vi holder øje med, om der er mindre porteføljer derude, som kan komplementere vores nuværende forretning. Der er bare ikke så mange derude,« siger Morten Hübbe og fortsætter:

»Vi har en kraftig stigning i partnerskaber på det digitale område. Eksempelvis de seks deletjenester, som vi samarbejder med, er partnerskaber. Og vi har flere samarbejder undervejs. Man vil se flere og flere partnerskaber, hvor man kommer med nye løsninger til kunderne, og hvor man ikke behøver eje det hele selv. Den der lidt gammeldags holdning til, at man selv skal udvikle alt og selv skal eje alt, er i forandring.«