Tryg kan score nye kunder ved at udbetale medlemsudbytte

Planerne om at indføre en bonusmodel for forsikringskunderne i Tryg vil give forsikringsselskabet en konkurrencemæssig fordel, vurderer analytikere og Trygs formand.

Direktør for Tryg Morten Hübbe vil ikke udtale sig om en fremtidig udbetalingsmodel på nuværende tidspunkt. Arkivfoto: Jeppe Bjørn Vejlø Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Landets største forsikringsselskab, Tryg, vil snart stå med bedre kort på hånden, når de skal forsøge at få nye kunder ind i butikken.

Som Berlingske Business skrev onsdag, har Trygs hovedaktionær, TryghedsGruppen, planer om at indføre en bonusmodel, så forsikringstagerne i Tryg får del i det milliardudbytte, som Tryg hvert år sender af sted til TryghedsGruppen. Og det vil kunne lokke nye kunder til Tryg, vurderer Jacob Pedersen, seniorrådgiver i Sydbank.

»Set fra min stol er der slet ingen tvivl om, at Tryg vil komme til at stå stærkere på markedspladsen, hvis det udbytte, som Tryg betaler TryghedsGruppen, også kommer forsikringstagerne til gode. Det vil helt klart give Tryg endnu et argument for at få kunderne til at vælge selskabets forsikringer og dermed gøre Tryg mere attraktiv som forsikringsselskab,« siger han.

Enkelte forsikringsselskaber som GF Forsikring og LB Forsikring sender i dag penge tilbage til kunderne i form af overskudsdeling, mens flere af Trygs store konkurrenter som Topdanmark og Alm. Brand ikke giver sine kunder del i overskuddet.Jacob Pedersen peger på, at timingen er interessant, da Tryg netop har været igennem en proces, hvor fokus var på at rense ud i kundebasen og sikre lønsomhed på kunderne, mens Tryg nu skal have forretningen til at vokse igen og skaffe nye kunder ind i folden, og her vil en bonusmodel altså virke som et rygstød.

Også Danske Banks handelsafdeling, Danske Bank Markets, har bemærket udmeldingen fra TryghedsGruppen. I en analyse vurderer handelsafdelingen, at bonusmodellen vil gavne Tryg på kundefronten – hvilket er tiltrængt, da præmieindtægterne er faldende – omend Danske Bank Markets tvivler på, at Tryg vil kunne konkurrere på prisen, selv hvis der betales en del af overskuddet tilbage til kunderne.

»En vigende toplinje har været en akilleshæl for Tryg-aktien. Nu har TryghedsGruppen foretaget en U-vending og indikerer, at den overvejer at starte med at betale udbytte til de danske forsikringstagere i Tryg – på samme måde som trigger, men ikke som en game changer, da der kan stilles spørgsmålstegn ved, hvorvidt Trygs priser bliver konkurrencedygtige selv med en tilbagebetaling på 7,5 pct. fra TryghedsGruppen,« skriver Danske Bank Markets i analysen.

Vurderingen af en tilbagebetaling på 7,5 pct. af den betalte forsikringspræmie kommer Danske Bank Markets frem til ud fra et regnestykke, hvor de regner med 1,1 mia. kr. i årligt udbytte fra Tryg til TryghedsGruppen, hvoraf der uddeles 550 mio. kr. via TrygFonden.

De resterende 550 mio. kr. skal fordeles med 35 pct. til medlemmerne i Nordea Liv & Pension, mens medlemmerne i Tryg får 65 pct., altså ca. 350 mio. kr.

Det svarer til 3,7 pct. af de betalte forsikringspræmier. Tryg er dog i gang med et tilbagekøbsprogram på en mia. kr., som TryghedsGruppen deltager i, hvilket ville kunne give 600 mio. kr. yderligere til potentiel uddeling og fordoble udbetalingsprocenten til 7,5.

Trygs koncernchef, Morten Hübbe, ønsker ikke at vurdere konsekvenserne af en eventuel bonusmodel, og han henviser i stedet til Jørgen Huno Rasmussen, der er formand for både Tryg og TryghedsGruppen.

Heller ikke han ønsker at komme med en konkret vurdering af konsekvenserne af en bonusmodel, men han forventer, at de bliver positive for Tryg:

»Det er jo i hvert ikke noget, der vil skade forsikringsselskabet, for så ville vi ikke gøre det. Tryg fokuserer på kundeloyalitet og samhørighed i relation til sin hovedaktionær, og der ser vi, at denne tanke vil kunne styrke de relationer. Så vi forventer, at det vil kunne få nogle positive konsekvenser, men det er for tidligt at konkretisere det. Det vil vi gerne vente med, til der tegner sig en endelig model, som vi kan blive enige om,« siger Jørgen Huno Rasmussen.

I analysevirksomheden Loyalty Group vurderer adm. direktør Mikkel Korntved, at bonusmodellen også vil medvirke til, at Tryg bedre kan holde på kunderne:

»Hvis vi kigger på kundetilfredsheden og kundeloyaliteten i nogle af de her medlemsbaserede forsikringsselskaber, der tilbyder en tilbagebetalingsløsning, så har de generelt en højere grad af loyalitet.«