Tryg-chef: Ikke vigtigt at være størst

Tryg-chef ser først stigning i præmierne i 2016. Afslutningen af samarbejde med Nordea i Sverige samt mindre biler til en billigere forsikring trækker præmieindbetalinger ned.

Foto: Jeppe Bjørn Vejlø
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det finansielle klaver spiller rent i landets største forsikringsselskab - især fordi der bliver effektiviseret i alle hjørner. Men der indbetales mindre og mindre i præmie - også i det seneste kvartal, hvor det dog er Sverige, der trækker ned.

Men det er heller ikke vigtigt at være størst, som Tryg er i øjeblikket med 1-2 procentpoint højere markedsandel end nummer to, Topdanmark.

»Det betyder vel mere, om man driver sin butik godt og effektivt, end om man er størst. Og som kunde vil jeg da hellere være et sted, hvor man bruger 15 procent fremfor 20 procent på administration. Det er vel det, der betyder noget,« siger Trygs koncernchef Morten Hübbe efter et kvartal med et fald i præmieindbetalingerne på 0,8 procent.

Han påpeger dog, at præmieindbetalingerne både viser en forbedring fra sidste års fald i tredje kvartal på 3,4 procent, samt at faldet dels skyldes ophøret af et samarbejde med Nordea i Sverige, dels at udviklingen falder sammen med en stærk tendens til at købe mindre biler, der koster mindre i forsikring.

Men han erkender, at præmiefaldet skal stoppes og vendes, så udviklingen mindst kan opveje inflationen på 2-3 procent.

En del af det kommer af sig selv, når Tryg er færdig med at afvikle det samarbejde om Nordea-kunder i Sverige, og som er årsagen til et fald i de svenske præmier på 8,5 procent i kvartalet.

»Nu ligger udviklingen helt fladt i Danmark og Norge, vores kundeloyalitet er steget, og nysalget er steget i både Danmark og Norge. Så det vil gør, virker. Men vi er ikke færdige,« siger Morten Hübbe.

Han vurderer dog, at afskeden med Nordea-kunderne i Sverige vil kunne spores i tallene ind i 2015, så kalenderen viser 2016, før de samlede præmieindtægter igen stiger.

Ellers er Morten Hübbe godt tilfreds med forsikringskoncernens udvikling, der bærer præg af effektiviseringer på i alt 800 millioner kroner over to år - heraf de 100 i det forløbne kvartal.

»Vi har en nedadgående trend på både omkostninger og erstatninger, blandt andet fordi vi bliver bedre til at lave skadeindkøb. Derfor kunne vi forbedre vores indtjening på trods af modvind på blandt andet skybruddet i august,« siger Morten Hübbe.

Netop klimaændringer optager ham meget.

»Arbejdet med forebyggelse er utroligt vigtigt, og at vi kun fik skadeomkostninger på 150 mio. kroner efter skybruddet i august er et udtryk for, at forebyggelse virker. Vi ser, at det har en positiv effekt, at vi fokuserer på det, og vi skal også tage det seriøst som samfund,« siger Morten Hübbe.