Tryg-boss: Grækenland og små biler koster os dyrt

Trygs forretninger leverer fortsat et godt afkast til aktionærerne, men uroen i Grækenland og danskernes overgang til små biler trækker ned i resultatet, siger Tryg-topchef Morten Hübbe.

Foto: Jeppe Bjørn Vejlø.
Læs mere
Fold sammen

Forsikringsdrift handler om at vurdere og prissætte risici, men også udefrakommende faktorer såsom vejret, politisk uro og ændrede forbrugsvaner hos kunderne spiller kraftigt ind.

Sådan er det også hos landets største forsikringsselskab, Tryg Forsikring, der fredag fremlagde regnskab for andet kvartal 2015. Som det har været tilfældet i en længere periode, er Tryg en god forretning, men særligt to forhold gør, at resultatet efter skat blev noget mindre end overskuddet på 869 mio. kr. i 2014 - nemlig 580 mio. kr.

Første forhold er Trygs investeringsresultat, der i andet kvartal 2014 endte på 259 mio. kr., men som endte med minus 84 mio. kr. i samme periode i år.

»Den helt store svingfaktor er vel, at der i andet kvartal sidste år var fest på aktiemarkedet, hvorimod Grækenland har sørget for noget af en rutsjebanetur i de finansielle markeder i andet kvartal i år. Det gør, at selv om vi opnår et bedre investeringsafkast end markedet, så er vores investeringsafkast alligevel faldet med 350 mio. kr. i forhold til andet kvartal sidste år,« siger Morten Hübbe, topchef i Tryg.

Det andet forhold finder man på toplinjen, der er faldende i Tryg. Bruttopræmieindtægterne faldt således fra 4.711 mio. kr. i andet kvartal 2014 til 4.550 mio. kr. i andet kvartal i år. Det skyldes især, at danskerne er begyndt at købe mindre og mindre biler, og da de er billigere at forsikre, betyder det færre kroner i kassen hos Tryg.

Bilmarkedet udgør ifølge Morten Hübbe en tredjedel af Trygs forretning, og derfor rykker det meget ved bruttopræmieindtægterne, når danskerne i stigende grad vælger små biler frem for store.

»Prisen på bil i vores portefølje er faldet ca. 2,5 procent. Det er, fordi vi kører i mindre og mindre biler, som har lavere risiko, og fordi skaderne på biler falder. Så det er en naturlig udvikling. Men det trækker toplinjen ned,« siger Morten Hübbe.

Grundlæggende kan han dog hæfte sig ved, at forsikringsdriften generelt fortsat er yderst fornuftig. Det betyder samlet set, at Tryg kan levere en forrentning af egenkapital på hele 22 procent.

»I bunden ligger et rigtig robust forsikringsresultat, som er ca. fem pct. bedre end det, som analytikerne havde forventet, og når combined ratio (nøgletal, der viser udgifter pr. 100 kr. i indtægt, red.) ligger på omkring 82, så gør det altså ,at vi leverer en egenkapitalforrentning på 22 procent - selvom de finansielle markeder har været turbulente,« siger Morten Hübbe.

De gode resultater skyldes blandt andet, at Tryg drives særdeles effektivt. Omkostningsprocenten er nede på omkring 15, men den skal gerne endnu længere ned, siger Morten Hübbe. Målet er en omkostningsprocent på eller under 14 i 2017.

»Vi skal aldrig holde op med arbejde på at levere bedre og bedre kundeoplevelser i den ene ende, og blive mere og mere effektive i den anden ende. Og vi skal finde ud af, hvor det er os, der bliver bedre til at levere en god kundeservice, og hvornår der er manuelle eller gentagne processer, som vi kan forsøge at tage ud. Det skal vi forhåbentlig aldrig stoppe med at arbejde på,« siger Morten Hübbe.