Tryg agerer pilot for Danske Bank

Tryg Forsikring var den første kunde, som Danske Bank har afprøvet sit nye setup inden for Transaction Banking på. Tryg sparer penge og kræfter på øvelsen, siger selskabets investeringsdirektør.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I takt med at teknologien udvikles, og der samtidig kommer øget regulering og krav fra myndighederne, bliver det vigtigere og vigtigere for en stor virksomhed at have en bankforbindelse, der kan levere gode og stabile IT-løsninger og platforme.

På den baggrund valgte landets største forsikringsselskab, Tryg Forsikring, at lægge sine Transaction Banking-forretninger hos landets største bank, Danske Bank.

»Når det her virker, så giver det os mulighed for at have maksimal fokus på det område, hvor vi skal skabe værdi. Og det er jo på investeringsområdet og på risikostyringen heraf,« siger Mads Hørberg, investeringsdirektør i Tryg Forsikring, og tilføjer:

»Det svarer lidt til, at piloten skal kunne regne med, at hans instrumenter virker, og så kan han koncentrere sig om at flyve. Jeg skal jo også ud og navigere, og det gør jeg bedst, hvis jeg ikke selv skal finde og kontrollere de data, som jeg skal navigere ud fra.«

Via løsningen fra Danske Bank kan Trygs porteføljeforvaltere, når de vil gennemføre en handel, sende alle informationerne videre til Danske Bank via et IT-setup, og så er det Danske Bank, der varetager selve handlen.

Det betyder eksempelvis, at hvis Tryg handler en obligation, sørger Danske Bank for, at der bliver udbetalt kuponrente til selskabets afregnings­konto. Hvis Tryg køber en rente-swap, sikrer Danske Bank, at swappen bliver fastsat til de rigtige renter, at betalingen finder sted på de rigtige tidspunkter, at handlen bliver indberettet til myndighederne og så videre. På den måde har Tryg fået en løsning, der løser virksomhedens behov.

»Det er klart, at selvfølgelig søger vi konstant efter løsninger, der kan optimere vores kerneydelser. I sidste ende skal det være understøttende for forsikringsforretningen og derfor værdi og tryghed for vores kunder i Tryg. Så jeg er optaget af skalérbarhed og fleksibilitet,« siger Mads Hørberg.

Samarbejdet med Danske Bank sparer Tryg for »et væsentlig beløb« ved ikke at skulle sørge for alt det tekniske selv, men det sparer også en masse tid og kræfter.

»Et eksempel på det er de krav om rapportering til myndighederne på derivatsiden, der er kommet, og som der kommer flere af fremadrettet. Der har det – med den løsning her – aldrig nogensinde været et issue, om vi skulle gøre det selv. Og det er en klar fordel, fordi så slipper vi for at bruge en masse kræfter på at udvikle egne processer eller finde ud af, hvordan vi eventuelt selv skal håndtere opgaven,« siger Mads Hørberg.