Trustpilot-stifter efter pengeregn: Succes er ingen selvfølge

Selv 500 millioner investorkroner er ikke en garanti for succes. Det er med den filosofi, at stifteren af Trustpilot går til udfordringen om at blive den globale standard for brugeranmeldelser.

Peter Holten Mühlmann, der er stifter og medejer af Trustpilot, som han stiftede i 2007. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Trustpilot har med ét slag fået tidoblet sin egenkapital. En gruppe venturefonde hælder nu over en halv milliard kroner i den danske internetvirksomhed, for de vil gerne ride med på den vilde vækstbølge, som virksomheden har været på de seneste år.

Kapitalindskuddet er stort, meget stort. Men der er også brug for det. Trustpilot er en helt klassisk teknologi-startup, der går nye veje, og som altovervejende satser på at booste sit brugertal for at blive markedsleder, og det inden for brugeranmeldelser af internetbutikker. Den store omsætning og overskuddet må vente.

Derfor er det helt bevidst med en ydmyg attitude, at stifter af og topchef i Trustpilot, Peter Holten Mühlmann, går til opgaven. Han skal nu til at forvalte et meget stort indskud, og dermed leve op til investorernes store forventninger. Men han skal mere end det. Han skal leve op til egne ambitioner og medarbejdernes tillid. Derfor bruger han bevidst ordet »ydmygt«, når han bliver spurgt om, hvordan han vil tackle udfordringen.

»Det er mange penge. Men bare fordi du får den her sum penge, så er det jo ingen selvfølge, at det bliver en succes, og det har jeg stor respekt for. Tværtimod ser man ofte, at folk rejser penge og så bruger dem ufornuftigt. Det har jeg hele tiden i baghovedet,« siger Peter Holten Mühlmann og tilføjer:

»Men alt i alt er det noget, der øger sandsynligheden for, at vi er kommet for at blive. Og det er vigtigt for mig. Trustpilot skal ikke bare være noget, der kom og gik igen. Men derfor venter der også endnu mere hårdt arbejde for os. Jeg har tacklet det ved at tage en dyb indånding og tænke – bring it on.«

Trustpilot har siden starten i 2007 været igennem en stribe investeringsrunder. I takt med at virksomheden voksede, og konceptet udviklede sig, blev der hentet flere og flere investorer ind. Med den seneste runde har Trustpilot ind til videre rejst over 800 millioner kroner, og ejerskabskredsen er domineret af en håndfuld venturefonde, hvoraf den britiske Vitruvian Partners er den nye.

Arbejdet med at finde den rette investor har været i gang siden sidste sommer. Oplevelsen med at finde og vælge den nye medejer beskriver Peter Holten Mühlmann som et positivt forløb, hvor det bl.a. blev klart for ham, at det koncept, han udtænkte, mens han gik på Handelshøjskolen i Aarhus for over syv år siden, efterhånden er blevet kendt globalt.

Der er masser af sites på nettet, hvor man kan give anmeldelser af køb eller oplevelser, men navnet Trustpilot begynder at komme i omløb. Investorerne havde hørt om det. Trustpilot har efterhånden også 13 mio. brugeranmeldelser fra over 65 lande liggende på sit site – og der kommer dagligt 10.000 nye brugere til. Og det er den base, Peter Holten Mühlmann vil bruge som springbræt til at opfylde sin drøm om at skabe en markedsledende, global virksomhed. Og den drøm er der nu kontant opbakning til.

»Synspunktet i bestyrelsen er, at det er en enorm, global mulighed. Både forbrugere og virksomheder kan drage nytte af kundeanmeldelser. Der er en tro på, at vi kan blive en standard for tilliden mellem virksomhed og forbruger,« siger han.

Vild udvikling

Internetbaserede virksomheder har det med at ændre sig i deres levetid. Udviklingen går stærkt. Et samlingspunkt for studerende på et universitet kan forvandle sig til Facebook, verdens sociale knudepunkt. Et iPhone-stopur kan ende med at blive en løbecomputer som Endomondo. Trustpilot er i Peter Holten Mühlmanns optik lidt anderledes. Og det er nok også det, der har fanget og fastholdt investorkredsens interesse.

»Nettet handler på mange måder om at forny sig hele tiden – genopfinde sig selv. Derfor tror jeg grundlæggende, at vi er bedst tjent med hele tiden at være i udvikling. Men når det er sagt, så er der årsager til, at vi ikke skal ud og lave en masse nyt. Vores muligheder ligger nærmere i, at der hele tiden er flere og flere industrier, der går online,« siger han og tilføjer:

»Vores grundlag, virksomheder med nethandel, øges hele tiden. Jeg tror ikke, folk forstår, hvor stort det her område er. En netbutik er ikke bare en vare, der bliver puttet i kassen og sendt. Det er også bredbåndskøb, billeje – jeg har endda set en online-bedemand. Og det vokser eksplosivt. I dag er der måske 25 millioner netbutikker – næste år kan det blive 40.«

»Vi er glade, og det her skal nok blive fejret. Det her giver et kæmpe karriereløft til alle, der er med på den her rejse. Vi lavede flere fejl, end jeg kan tælle, men vi fik erfaring. Det er det, jeg ser som den ultimative værdi,« siger Peter Holten Mühlmann.