Trustpilot kritiseres for at vildlede forbrugerne

Forbrugerombudsmanden vil undersøge brugeranmeldelser af virksomheder på netsiden Trustpilot, der kritiseres for forskelsbehandling.

Peter Holten Mühlmann, der er stifter og leder af Trustpilot, Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Liliendahl

Hvis forbrugerne bruger den populære hjemmeside Trustpilot, når de er på jagt efter det bedste sted at købe sko, forsikringer eller noget helt tredje, risikerer de at få et forvrænget billede af virkeligheden, skriver Politiken.

Flere virksomheder kritiserer netsiden for ikke at give firmaerne samme vilkår, når der indsamles brugeranmeldelser på hjemmesiden.

En del firmaer betaler Trustpilot for aktivt at være med til at indsamle kundebedømmelser, og det får flere tilfredse kunder til også at skrive anmeldelser.

Det gør, at betalende virksomheder får flere stjerner og en højere rating, mens andre firmaer, der ikke betaler Trustpilot, ikke får samme fordel, men det kan forbrugerne ikke se.

»Det er problematisk med den rating, som kommer fra Trustpilot, fordi den foregiver at være en neutral brugervurdering, og det er den ikke. Hvis virksomheder indgår en betalingsaftale med Trustpilot, får de en lettere og direkte adgang til kunder, som kan give en tilbagemelding på deres køb. Dermed overdøver de tilfredse kunder de utilfredse kunder, og det er en forvrængning af virkeligheden«, siger Per Rasmussen, adm. direktør i E-capacity, der rådgiver virksomheder om e-handel.

Per Rasmussen fremhæver, at ingen firmaer kan sige nej til at være på Trustpilots hjemmeside.

»Så hvis du vil have din ratingscore op, er du næsten tvunget til at indgå en betalingsaftale med Trustpilot,« siger han og sår dermed tvivl om det danske firma, der også opererer i USA og mange europæiske lande med en målsætning om at være »verdens mest troværdige anmeldelsesside«.

Auktionshuset Lauritz.com har opsagt en betalingsaftale med Trustpilot. Administrerende direktør Mette Rode Sundstrøm mener ikke, at Trustpilots anmeldelser er afbalancerede.

»For at man som forbruger kan blive korrekt vejledt, bør der være ens vilkår for de virksomheder, der bliver bedømt. Et site for forbrugeranmeldelser bør være upartisk,« siger hun.

Peter Holten Mühlmann, der er stifter og leder af Trustpilot, afviser kritikken.

»Den vigtigste debat burde handle om, at virksomheder på nettet, der aktivt indgår i dialog med deres kunder og beder deres kunder give feedback online, vil fremstå bedre end virksomheder, der ikke gør,« siger han.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe vil nu se på, hvad der er god skik på området på opfordring fra Forbrugerrådet og Dansk Erhverv.

»Ambitionen er at nå et resultat inden sommerferien, fordi det er et område, der giver anledning til tvivl, og brugeranmeldelser er meget udbredte. For hvad er egentlig god skik, når man laver sådan et anmeldersite? Jeg er grundlæggende enig i, at det bør være upartisk, og det bør selvfølgelig også være til at stole på«, siger Henrik Øe til Politiken.