Truslen fra telefonen

Sikkerhed. Udbredelsen af IP-telefoni stiller krav til sikkerheden, men medarbejdernes frygt for overvågning er ubegrundet, mener ekspert i IP-telefoni.

IP-telefoni har efterhånden opnået stor udbredelse hos danske virksomheder, men med ny teknologi opstår der også risiko for misbrug, og derfor er sikkerhed et vigtigt parameter i opsætningen af IP-telefoni.

Det drejer sig blandt andet om frygten for, at illoyale medarbejdere eller konkurrenter kan overvåge samtalerne.

- Der har været stor bevågenhed på muligheden for kryptering af samtaler, og eksempelvis har Cisco gjort et stort stykke arbejde ud af sikkerheden på deres telefoner, så det stort set er umuligt at aflytte samtaler, siger teknisk direktør Bent Lytsen fra virksomheden Netdesign, der arbejder med implementeringen af IP-telefoni.

Der har været megen debat om overvågning af email, og der er flere eksempler på virksomheder, der tjekker de ansattes mail, men frygten blandt medarbejderne for at ledelsen overvåger samtaler er dog ubegrundet, mener Brian Troelsen, research manager hos analysevirksomheden IDC.

- Den danske kultur er ikke til overvågning, men mere til frihed under ansvar. Det er dog interessant at se, hvad der sker med anti terror-lovgivningen. Men med overvågning af samtaler opnår man primært kun mistillid fra medarbejderne, siger Brian Troelsen.

Svær overvågningI takt med at mulighederne for at overvåge email stiger, har flere virksomheder efterhånden indført politikker, der tager stilling til overvågning af email, men det kniber med at indføre lignende politikker for IP-telefoni, og det er der en grund til, mener Bent Lytzen fra Netdesign.

- Det er fuldstændig uoverskueligt at overvåge alle samtaler. En virksomhed skal have ansat en masse mennesker, der skal lytte det igennem, og der findes ikke noget værktøj, der kan reagere på specifikke ord, som man kan på mail, siger Bent Lytsen og fortsætter:

- En politik er er mulighed, men det er ikke noget, jeg decideret vil råde til. Der er mange andre områder som kræver, at man har tillid til hinanden, og telefonien bør ikke stå øverst på den liste, konstaterer Bent Lytsen.

Men selv om det er svært at overvåge IP-telefoni, er der alligevel gode grunde til at have styr på sikkerheden, når man vælger at investere i IP-telefoni.

For med en begrænset sikkerhed, risikerer man nemlig uønsket besøg på virksomhedens netværk, og det problem er langt større, end hvad der bliver sagt under samtalerne, mener Brian Troelsen.

- Problemet er ikke, at medarbejderene ringer til deres familie i USA i arbejdstiden, men mere sikkerhedsrisikoen for uønsket adgang til systemet via IP telefoni, DoS-angreb, aflytninger og så videre, siger Brian Troelsen.

Derfor bør virksomheder med IP-telefoni sikrer sig en tilfredsstillende sikkerhed, der blandt andet inkluderer kryptering, mener Bent Lytsen.

- Med en sådan løsning er man meget sikker. Det er lige så sikkert som på VPN-linjer, og så vil det kræve en helt ekstraordinær indsats, hvis virksomheden skal overvåge samtalerne, understreger Bent Lytsen.