Troldekugler forbereder globalt væksteventyr

Med en betaling på 190 mio. kroner fra konkurrenten Pandora har Troldekugler fået råd til en storoffensiv på nye markeder i Asien, Mellemøsten og Sydamerika.

Troldekuglerne vil tage en større bid af verden og trille ud på nye vækstmarkeder i en millionsatsning. Arkivfoto: Tommy Kofoed Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske Troldekugler er for få dage siden blevet lanceret i Mauritius, Rusland og Polen, men det er kun et lille varsel om, hvad der er på vej fra den danske smykkevirksomhed.

Virksomheden, der er stiftet af Lise og Peter Aagaard, bobler af investeringslyst efter at have modtaget en kæmpe betaling fra konkurrenten Pandora på 190 mio. kroner, og en stor del af de penge bliver nu skudt direkte ind i den globale vækststrategi, som ledelsen er ved at fastlægge. Strategien skal sikre vækst på de cirka 30 markeder, hvor Troldekugler allerede er i dag. Samtidig vil Troldekugler erobre en stribe nye markeder.

Både Argentina, Brasilien, Chile, Kina, Indien, Indonesien, Malaysia, Norge, Thailand, De Forenede Arabiske Emirater og Golf-regionen er i dag nævnt i den skitse til en vækststrategi, som topledelsen skriver på.

»Om vi ender med at gå ind på alle de nye markeder er for tidligt at sige. Men vi er ved at analysere potentialet på dem,« siger Jan Stig Andersen, topchef i Troldekugler.

En del af investeringerne bliver dækket af de 190 mio. kroner, som konkurrenten Pandora skal overføre til Troldekugler inden 1. april 2013. Betalingen markerer afslutningen på en årelang splid mellem familien Aagaard og Pandora, og med overførslen sikrer Pandora sig én gang for alle rettighederne til de perler, som Lise Aagaard engang designede for Pandora. Salget af rettigheder til Pandora får ingen indflydelse på Troldekuglers nuværende sortiment.

»Aftalen handler om produkter, som Lise udviklede for Pandora for år tilbage. Den har ingen indflydelse på vores forretning i dag,« siger medejer Peter Aagaard.

Troldekuglers ekspansion på nye markeder skal i høj grad varetages af eksterne distributører som hidtil. Partnerne på de enkelte markeder vil fortsat få indflydelse på Troldekuglers branding lokalt, men selskabet har indledt en proces, som skal føre til en mere stringent global profil end i dag. Med i den brandingproces er brand-guruen danske Martin Lindstrøm, der har været på Times’ årlige liste over klodens 100 mest betydningsfulde personer.

På de eksisterende markeder vil Troldekugler blandt andet øge salget ved at udvide sortimentet.

Konkurrenten Pandora har tidligere opnået høj vækst ved at presse sine forhandlere til at aftage flere smykker og tvinge dem til at købe bestemt Pandora-inventar, hvis forhandlerne fortsat ville beholde retten til at sælge Pandora-smykker. Det har givet Pandora-folkene ry for at være arrogante og ligeglade med de mange små guldsmede, som har været med til at give Pandora succes.

Tilgangen til forhandlerne er anderledes hos Troldekugler.

»Vi vil ikke begynde at opsige forhandlere. Vi arbejder i dag med dygtige og professionelle partnere, som vi er meget glade for, så vi har ingen intentioner om at sige nogen forhandlere op,« siger Jan Stig Andersen.

»Vi vil heller ikke presse dem til at have vores inventar, hvis det ikke passer ind i deres butik. Vi skal jo huske på, hvem der har bragt os hertil, hvor vi er i dag. Og dem vil vi gerne behandle ordentligt,« siger han.



Jan Stig Andersen er kommet til virksomheden for ti måneder siden, efter at familien Aagaard valgte at trække sig tilbage fra den daglige ledelse af virksomheden.

Siden sin ankomst har han haft travlt med at opbygge en ny organisation i Danmark, der kan håndtere den globale offensiv, som virksomheden forbereder. Tilmed har han skullet rydde op, efter at Troldekuglers amerikanske partner havde opført sig illoyalt og drænet Troldekuglers pengekasse for et stort millionbeløb. Troldekugler har nu overtaget distributionen fuldstændig på det amerikanske marked, som er virksomhedens klart største og mest betydningsfulde.

Troldekuglers resultat for 2012 lander på 28 mio. kroner, hvilket er en forbedring fra 13 mio. kroner i 2011, men stadig voldsomt langt fra de 94 mio. kroner, som landede på selskabets bundlinje i 2010, før de amerikanske problemer opstod. Troldekugler ønsker ikke at oplyse sin omsætning, men er ifølge Jan Stig Andersen vokset med omtrent ti procent både i 2011 og 2012. Omtrent ti procent vækst er ligeledes forventningen til 2013.