Trods passagerfald: DSB præsterer nyt millionoverskud

DSB er i stadig bedre økonomisk form, men stigende konkurrence fra biler og busser giver tilbagegang på passageromsætningen.

Foto: Dennis Lehmann. Passagernedgangen fortsætter for DSB, der dog fortsat præsterer overskud på bundlinjen.
Læs mere
Fold sammen

DSB fortsætter den økonomiske fremgang, og i årets ni første måneder tjente transportvirksomheden 595 millioner kroner før skat.

Det fremgår af det seneste kvartalsregnskab, DSB har præsenteret ved middagstid onsdag.

Dermed fortsætter selskabet takterne for 2017, der foreløbig har budt på pæne overskud efter en række år med blodrøde tal på bundlinjen.

De senere år har IC4-mareridtet kastet lange skygger over DSBs forretning i takt med, at virksomheden har afskrevet de milliardyre tog, der blev købt ved årtusindskiftet, men hvor størstedelen aldrig er kommet i drift. De få tog, der rent faktisk fungerer, er i dag en del af den regionale togdrift.

Det er dog ikke passagerne, der driver væksten hos DSB. Her man i årets første ni måneder oplevet et fald på to procent i antal rejser sammenlignet med året før. Ifølge DSB er det særligt i S-togene, hvor omfattende sporarbejde og etableringen af et nyt signalsystem har udfordret den daglige drift.

Men også rejserne på tværs af Storebælt er udfordret, konstaterer selskabet. Biltrafikken er således vokset, mens »busser samt samkørselstjenester« gør indhug i DSBs kerneforretning.

I alt var der 143,4 millioner rejser med DSB i de første ni måneder, 3,6 millioner færre end i samme periode sidste år.

Antallet af rejser med S-tog faldt 3,3 millioner til 82,5 millioner rejser, mens rejser med fjern- og regionaltog i Østdanmark samlet tegnede sig for et fald på 426.000.

Det noteres samtidig, at den varslede nedsættelse på Storebæltsafgiften vil »skærpe konkurrencen yderligere«.

Når DSB alligevel kan præsentere fremgang på bundlinjen, skyldes det, at et fald i drifts- og finansieringsomkostninger. DSB oppebærer fortsat en gæld på 4,66 milliarder kroner, men den er blevet reduceret med 1,3 miliarder i 2017.

På et andet vigtigt parameter - kundepunktligheden (kunder, der ankommer til tiden, red.) - er DSB fortsat udfordret. I kontrakten med staten er DSB og Banedanmark forpligtiget til et mål på 82,4 procent, og er man fortsat efter: 79,1 procent lå kundepunktligheden på i årets første ni måneder. Det er dog en forbedring sammenlignet med samme periode sidste år.

Det er særligt strækninger over Øresund, hvor sporarbejde og grænsekontrol giver anledning til forsinkelser, der forplanter sig yderligere ud i togsystemet. Navnlig Kystbanen er berørt af forstyrrelserne.

Banedanmarks omfattende arbejde med sporene i Danmark ventes også at fortsætte med at drille driften resten af året, oplyser DSB.