Trods over fire mio. danske brugere: Mobilepay leverer nyt stort underskud

Mobilepay har leveret sit blot andet årsregnskab, og der er klar fremgang at spore. Bare ikke i regnskabstallene, hvor millionunderskuddet nu er trecifret. Forventningen er heller ikke sorte tal i år.

Trods hundredtusinder af flere danske brugere og 200 nye butikker hver eneste arbejdsdag i 2018 gik Mobilepays regnskabstal ikke i sort sidste år. Og det sker heller ikke i år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Mobilepay har i den grad gået sin sejrsgang i det ganske danske land. Flere end fire millioner danskere bruger betalingstjenesten, og alene i 2018 kom der hver arbejdsdag 200 nye butikker på løsningen.

Men den store fremgang har ikke omsat sig i overskud. Hovedselskabet Mobilepay A/S og distributionsselskabet Mobilepay Denmark A/S har tirsdag offentliggjort deres årsrapporter for 2018, og de viser et samlet underskud på 120,9 mio. kr. I 2017 lød underskuddet på lidt mere beskedne 62,4 mio. kr.

Der er dog fremgang at spore i forhold til selskabets første regnskabsår, som var 2017. Bundlinjens tab i distributionsselskabet Mobilepay Denmark A/S er næsten halveret. Resultatet landede her på -28 mio. kr. mod -52,3 mio. kr. året før.

»Resultatet blev forbedret med 24,3 mio. kr. sammenlignet med 2017, hvilket var drevet af at have fået 46.000 nye butikker ombord i tillæg til lavere transaktionsomkostninger via en mere effektiv infrastruktur,« skriver Mobilepay i regnskabet.

Finsk hovedpine

Men det er i hovedselskabet, at hovedpinen skal findes i form af blandt andet nedskrivninger på den finske forretning.

»Det større underskud i 2018 er hovedsageligt drevet af et underskud i datterselskabet Mobilepay Finland Oy, såvel som større afskrivninger på IT-software,« skriver selskabet.

Mobilepay må således indkassere et underskud på 92,9 mio. kr. sidste år mod blot 10,1 mio. kr. tab i 2017.

Hverken i det ene eller det andet selskab er der forventninger om sorte tal i 2019. Årsagen skal findes i investeringer i at opbygge skala i forretningen.

Stor fremgang

Betalingstjenesten blev ellers i løbet af 2018 hentet ned på hundredtusindvis af danskeres mobiltelefoner, så man ved årets udgang nærmede sig 4,1 mio. kunder. Og omkring 120.000 butikker og webshops tilbød ved årets udgang den populære betalingsløsning til deres kunder. Væksten gennem året var ifølge selskabet selv den højeste nogensinde, nemlig 45.000 butikker, svarende til 200 nye butikker hver eneste arbejdsdag i 2018.

Danskerne havde i årets løb betalingsappen fremme omkring 280 mio. gange.

Sidste år kunne selskabets direktør Mark Wraa-Hansen fortælle til Berlingske, at det kunne tænkes, at Mobilepay ville komme tæt på sorte tal i 2018.

»Vi bevæger os mod nul. Men markedet vil ændre sig kraftigt, og så handler det om, hvor stort investeringstrykket bliver. Selvfølgelig har jeg og bestyrelsen nogle finansielle mål, som vi skal nå, men det handler lige så meget om at opnå strategiske fordele på betalingsmarkedet,« sagde Mark Wraa-Hansen.

Det blev så til et større investeringstryk frem for overskud i denne ombæring.