Trods krise hos Lego-konkurrent: Barbie-salg gør comeback

Efter Mattel har udvidet barbiedukkens look, stiger salget af den ikoniske dukke igen.

Foto: MATTHIEU ALEXANDRE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

New York. Efter et forsøg på at puste nyt liv i salget af barbiedukker, kan producenten Mattel i slutningen af 2017 spore en stigning i salget af den ikoniske dukke. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Mattel har i forsøget på at vække dukkens popularitet til live udvidet med dukker med forskellig hudfarve, kraftigere bygning og med den religiøse beklædning hijab til samlingen.

Det kastede blandt andet en stigning i salget af barbiedukker på ni procent af sig, viser regnskabet for det fjerde kvartal 2017.

Derudover er det ikke meget godt nyt for Lego-konkurrenten, der især i konkurrencen med den danske legetøjsproducent taber terræn.

Salget af legetøjsklodserne Mega Blocks styrtdykkede med 25 procent i de sidste tre måneder af sidste år.

Samtidig har Mattel lidt under kollapset i legetøjskæden Toys 'R' Us. I alt har modgangen betydet, at Mattel omsatte for 1,61 milliarder dollar.

Det var 12 procent lavere end i samme periode året før. Faldet er også større end forventet af analytikere, skriver Reuters

På grund af en engangsudgift på 457 millioner dollar udløst af nye skatteregler i USA fik Mattel et underskud efter skat på 281,3 millioner dollar.

I fjerde kvartal året før havde selskabet et overskud efter skat på 173,8 millioner dollar.

På børsen i New York har investorerne reageret på kvartalsregnskabet ved at sende kursen på Mattels aktier ned med over syv procent.

I 2017 mistede aktien 44 procent i værdi ifølge Reuters.