Trods Brexit-frygt og lavvækst: Coloplast vokser i Europa

Medicoselskabet Coloplast skyder en pæn fart på det europæiske marked, som ellers er præget af Brexit-frygt og lavvækst. I det seneste kvartal af Coloplasts forskudte finansår voksede selskabet med 8 pct. i Europa.

Foto: Torben Christensen. Medicoselskabet Coloplast klarer sig pænt i Europa med en vækst i selskabets seneste regnskabskvartal på otte pct.
Læs mere
Fold sammen

Det danske medicoselskab Coloplast, der udvikler og sælger produkter indenfor sundhedspleje, har godt fat i det europæiske marked, som ellers er plaget af lavvækst. Coloplasts salg i Europa voksede med 6 pct. i de første ni måneder af selskabets forskudte finansår, mens salget i det seneste kvartal har haft endnu mere fart på med en stigning på 8 pct.

Det er især salget i Storbritannien, der trækker læsset for Coloplast.

»Det britiske marked er vores største, så jeg er meget tilfreds med, at vi igen har høj vækst i Storbritannien, og at brugerne er glade for vores produkter. Vi tager markedsandele, og det er meget tilfredsstillende,« siger Lars Rasmussen, der er topchef i Coloplast, i en kommentar til regnskabet.

Foruden Storbritannien bidrager også Tyskland og de nordiske markeder til Coloplasts stigende salgskurver i Europa, mens det uden for det europæiske kontinent især er lande som Argentina, Kina og Rusland, der bidrager til væksten i det danske medicoselskab.

Coloplast solgte i kvartalet for omkring på 3,7 mia. kr. og landede lige knap en milliard på bundlinjen. I den tilsvarende periode af selskabets seneste regnskabsår landede de to nøgletal på henholdsvis 3,5 mia. kr. og 709 mio. kr.

Coloplast rammer dog en anelse ved siden af de forventninger, som analytikerne på forhånd havde stillet op. Det gælder både selskabets omsætning og driftsindtjening, som lander en smule under det ventede. Samtidig bød regnskabet fra Coloplast på en mindre nedjustering i salgsvæksten i danske kroner.

Det betyder alt i alt, at Coloplast-aktien falder i kølvandet af selskabets regnskabsopdatering. Efter at markedet har tygget på regnskabsrapporten i omkring tre kvarter, er Coloplast nede med omkring 2 pct. i forhold til, hvor aktien stod forud for regnskabet.

Coloplast er C20-indeksets femte mest værdifulde selskab med en værdi på omkring 115 mia. kr.