Tripadvisor og Trustpilot bestemmer ferien

Brugeranmeldelser på nettet betyder mere og mere for, hvor vi tager hen på ferie. Det viser en undersøgelse foretaget af YouGov for Trustpilot.

Foto: Bax Lindhardt. Turister solbader ved poolen på hotel i Tunesien.
Læs mere
Fold sammen

Sol, ski eller storby. Der er mange dillemmaer, når feriedestinationen skal bookes. Når først destinationen er valgt, kommer den næste udfordring. Der skal findes hotel, flybilletter, og der skal måske lejes en bil.

Mange danskere sammensætter nu selv feriepakken, men de færreste tør at satse. Derfor søger vi andres råd om, hvor den gode ferie er. Og vi gør det i stigende grad på internettet.

Sider som Trustpilot, Tripadvisor, Google har en højere indflydelse på danskernes ferievalg end nogensinde før. I en undersøgelse foretaget af YouGov svarer over halvdelen af alle danskere, at de tjekker brugeranmeldelser, inden de skal ud at rejse. 64 procent af de danskere svarer endda, at de kan finde på at vælge hotel, rejsebureau eller flyselskab alene ud fra anmeldelser.

En af de virksomheder, der har fordel af den tendens, er danske Trustpilot, der er et online fællesskab, hvor man anmelder alt fra hoteller til cykeludlejere.

»I takt med, at vi har fået mulighed for selv at planlægge og skræddersy vores rejser, er det oplagt at researche på for eksempel hotel og fly, inden vi booker. Brugeranmeldelser er i dag meget synlige på bookingsider og andre platforme, og derfor bliver andres holdninger også et vigtigt parameter for vores valg af ferie,« siger kommunikationschef hos Trustpilot, Mathilde Lykke Bülow.

Der er flere unge end ældre, der tjekker brugeranmeldelser, inden de booker ferien. Det gør 57 procent. Men den ældre generation er også med. Halvdelen over 65 år tjekker brugeranmeldelser, og 57 procent siger, at de kan finde på at vælge et flyselskab eller hotel til eller fra på grund af brugeranmeldelser.

Især den amerikanske rejsehjemmeside Tripadvisor har fået held med at samle mange vigtige informationer på deres sider, så brugerne sammen kan beslutte, hvor gode hoteller, seværdigheder og flyselskaber er. De har samlet over 170 millioner anmeldelser, og de havde i 2014 en omsætning på 1,2 milliarder dollar.

Danske Trustpilot blev grundlagt i 2007 af Peter Mühlmann, og de har omkring 13 millioner anmeldelser.