Trillinger i reklamer har løftet Stofa

Et reklameunivers med trillinger som blikfang og en ny mediastrategi med fokus på godt indhold har været en effektiv marketing-cocktail for TV- og bredbåndsselskabet Stofa.

De fiktive trillinger Lervad har løftet kendskabet til Stofa og selskabets produkter markant. Fotoet stammer fra YouTube. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Markedet for TV- og bredbåndsløsninger er kendetegnet ved at være meget generisk.

Identiske produkter og tilbud giver generisk markedsføring i kategorien med den kedelige konsekvens, at udbyderne ofte blot råber højere og højere, mens forbrugerne vender det døve øre til. Det er dyrt, ineffektivt og groft sagt uden værdi.

Så hvad valgte landets næststørste TV-udbyder, Stofa, at gøre, da man oplevede, at kendskabet faldt, og kampagneerindringen haltede?

Stofa udviklede et nyt reklameunivers, og det skete i samarbejde med reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners, der brød med kategorien, og hvor historiefortællingen var omdrejningspunkt for markedsføringen af produkter og tilbud.

Og så gav de ellers ordet til de fiktive karakterer brødrene Lervad, der optræder i den kommercielle kommunikation.

De er trillinger, og de arbejder alle for Stofa: Jan i Marketing. Dan i Udvikling, mens Torkild er kørende tekniker.

De er fælles om at være forskellige. De tør være udfordrende og gøre oprør mod det etablerede og konkurrenterne. De taler tydeligt og med et sprog, der går lige i hjertet på danskerne. De træder ud af det pæne, ordentlige og konventionelle selskab og ind i kampen, som udfordrer og som, et modtræk til markedets etablerede aktører.

Ny mediestrategi

Derudover ændrede Stofa mediastrategi og lod kommunikationen og kundeadfærden være det styrende.

Tidligere lå fokus primært på TV og display annoncering for at få målgruppedækning billigst muligt, men i 2016 spiller indholdet specifikt udviklet til digitale og sociale medier en langt større rolle.

Derudover er adfærdsbaseret målretning af den digitale annoncering nu primær frem for som tidligere at købe ind i målgrupper. Det har samlet set resulteret i en væsentlig forbedring af mediainvesteringen.

»Vi er glade for, at Stofa gennem lanceringen af det nye kreative univers er i gang med at få tilført personlighed til Stofa-brandet – nu siger vi tingene, som de er, og pynter os ikke med lånte fjer,« siger Christel Tofte-gaard, kommerciel chef for Stofa.

»Samtidig har vi digitaliseret vores medieplan og har nu fokus på kundeadfærd og content. Tilsammen har disse parametre betydet væsentlig forbedring af marketinginvesteringen. Faktisk leverer vi et højere salg end sidste år på et mediebudget, der er indeks 87 i forhold til sidste år,« fortsætter hun.

Efter 12 ugers kampagne var brødrene Lervad og det nye reklameunivers blevet lidt af et hit. F.eks. var præferencen for Stofa efter kampagneperioden steget med 450 pct. i kernemålgruppen – vel at mærke med en medieinvestering, som var 53 pct. lavere end Stofas største konkurrent.

Men hvordan gik det med salget?

Også her var der gode nyheder, da salget af fiberbredbånd gik 18 pct. over budget, mens Return on media investment var ti pct. bedre end i 2015.