Tresiba skal løftes i Europa - Victoza en mulighed i Kina

Foto: Liselotte Sabroe. ARKIV. Novo Nordisk i Bagsværd fra 2017.
Læs mere
Fold sammen

Novo Nordisk skal sikre bedre markedsadgang og tilskud til sin langtidsvirkende insulin Tresiba i Europa, mens væksten i Kina skal løftes af diabetes 2-midlet Victoza, der netop er blevet tilskudsberettiget på de længdegrader.

Det er et par af de væsentlige forskelligartede muligheder, som Novos store region, International Operations, rummer, fortæller Mike Doustdar, koncerndirektør i Novo Nordisk med ansvar for International Operations, tirsdag på selskabets kapitalmarkedsdag.

Divisionen, der dækker hele verden på nær USA og Canada, har historisk budt på en vækst på 5-7 pct. over de seneste fem til seks år.

- Det sender et signal om, at for verden uden for USA, har situationen været ret stabil i de senere år, siger Mike Doustdar og uddyber:

- I den del af markedet uden for USA er en stor del af væksten blevet skabt ved at finde flere patienter.

De store forskelle mellem markedsvilkårene i de enkelte lande betyder, at der også er store forskelle i de udfordringer og muligheder, Novo har på de enkelte markeder.

I Europa er udfordringen eksempelvis at få udnyttet nogle af de vækstmuligheder, Novos nyeste langtidsvirkende insulin, Tresiba, rummer.

- I Europa har vi lanceret Tresiba i 22 markeder. Men den store udfordring er, at vi ikke har tilskud på alle markeder, siger Mike Doustdar.

I Japan er det eksempelvis en prioritet at udrulle insulinmikset Ryzodeg.

Novo har, siden Ryzodeg kom på det japanske marked vundet markedsandele inden for segmentet med insulinmix, og fokus er fortsat på at få flyttet patienter, da Novos ældre insulinmix, Novomix, står over for at få sænket prisen i 2018.

- Men for at opsummere. Når vi ser på fremtiden, så er det mit gæt, at vi vil lande på en vækst på mellem 5-7 pct. om året. Det bør i det mindste være mit mål, siger Mike Doustdar om udsigterne for International Operations.

/ritzau/FINANS