Trendy Tuborg er blevet et kæmpe hit i Indien

Carlsberg har stor succes med at brande Tuborg som et ungt og trendy ølmærke i Indien, hvor den traditionsrige danske øl nu er det førende internationale premiummærke i landet. Det indiske ølmarked er et af de hurtigst voksende i verden.

Carlsberg har godt fat i de asiatiske forbrugere med sit Tuborg-mærke. I Indien er Tuborg blevet det førende internationale premiummærke. Fold sammen
Læs mere
Foto: KHAM
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Carlsbergs har fået alvor fået krammet på de indiske forbrugere. Den traditionsrige Tuborg-øl er nu det tredjestørste ølmærke i det folkerige land, der et af de hurtigst voksende markeder i verden.

I Carlsbergs regnskab for første kvartal noterer bryggerigiganten da også, at Tuborg-mærket har leveret varen. Det er sket i kølvandet af en større mediekampagne, der med Carlsbergs egne ord i markant grad har øget kendskabet til det danske ølmærke.

»Tuborg har fået rigtig godt fat i de yngre asiatiske forbrugere. Brandet bliver virkelig rullet ud i stor stil. Det understreger bare, at Carlsberg virkelig har ramt rigtigt med at køre det brand ud i Asien,« siger Sydbanks Carlsberg-analytiker, Morten Imsgard.

De indiske forbrugere er ikke de store øldrikkere sammenlignet med indbyggerne i Tuborgs hjemland. Ifølge Carlsberg drikker hver inder omkring to liter øl om året, mens en dansker i gennemsnit hælder hele 78 liter øl ned årligt. Til gengæld har Indien rundet 1,2 milliarder indbyggere og rummer derfor et potentiale, der er svært at komme udenom. I Indien er det særligt den yngre målgruppe, der går efter Tuborg-mærket.

Og festen er slet ikke slut endnu, mener Morten Imsgard, der vurderer, at Tuborgs succes i Indien og i Asien som helhed vil fortsætte.

»Jeg tror bestemt ikke, at den rejse er slut endnu. Der er mere meget mere vækst at hente for Tuborg i den asiatiske region i de kommende år,« siger Morten Imsgard.

Carlsberg lancerede den indiske Tuborg-variant Tuborg Green i 2009, der året efter blev flankeret af den stærkere variant Tuborg Strong.