Tredje Illy-generation holder det i familien – men åbner for investor i hed kaffekamp

Det italienske kaffemærke Illy kører med Andrea Illy som formand på tredje generation. Han har længe holdt på, at firmaet skal blive på familiens hænder, men er ved at åbne for en investor udefra i den stadig mere intense kamp om det globale kaffemarked, hvor Illy som et mere eksklusivt mærke forsøger at gå sine egne veje mellem globale giganter og de små mikroristerier.

topfoto
Andrea Illy er tredje generation bag det italienske kaffemærke Illy, der ligesom konkurrenten Lavazza stadig er familiejet. Og sådan skal firmaet fortsætte, mener han. Fold sammen
Læs mere
Foto: VINCENZO PINTO/AFP /Ritzau Scanpix

Det siges, at det ofte er i tredje generation, at familievirksomheder går tabt. Men 55-årige Andrea Illy er opsat på, at det ikke vil ske med den italienske kaffeproducent Illycaffè, der på 86. år er 100 procent ejet af grundlæggerens familie.

Illy skal forblive et eksklusivt brand, hvor der ikke bliver gået på kompromis med kvaliteten, og hvor profit og salg ikke nødvendigvis kommer i første række, mener han. Og altså bliver Illy stadig lavet på ni omhyggeligt udvalgte arabica-bønnesorter.

»Det er sådan, man tilpasser sig på savannen. Hvis du ikke vil blive ædt af den store løve, må du bo i et træ,« udtalte italieneren, der siden 1994 har siddet i spidsen for familiefirmaet, for nylig til Financial Times.

Med andre ord er det for små eksklusive kaffemærker som Illy og det også stadig familieejede Lavazza en konstant kamp for at undgå at blive fortæret af store rovdyr som Nespresso-ejeren Nestlé og kaffegiganten JAB Holding, mens de stadig mere populære mikroristerier presser på fra den anden kant.

Men selv om Andrea Illy holder fast i familiefirmaets selvstændighed, er han i de seneste måneder begyndt at åbne for at få en investor ind, specielt for at sætte mere tryk på den aktuelle strategi, der fokuserer på en voksende kæde af Illy-brandede kaffebarer og kaffekultur som livsstil.

»Vi bliver bombarderet med tilbud,« sagde han i juli til Reuters.

Illy sælges i de karakteristiske kaffedåser med det rød-hvide logo, her i en kaffebutik i Rom. Fold sammen
Læs mere
Foto: Alessandro Bianchi / Reuters / Ritzau Scanpix.

Blot må det ikke være én fra branchen, som alligevel på sigt vil lure på at overtage hele forretningen, understregede han. Som for eksempel JAB Holding, med hvem Illycaffè sidste år indgik en licensaftale om at distribuere Illy i kaffekapsler. JAB ejer bl.a. kaffeproducenten Jacob Dougwe Egbert og Espresso House-kæden, og aftalen satte gang i rygter om, at Illycaffè var ved at blive solgt.

Men ind i Illycaffès ejerkreds kommer JAB altså ikke.

Andrea Illy smagte sin første kaffe som fireårig, og passionen for at skabe den perfekte kop kaffe har han fra sin bedstefar, Francesco, der startede Illy-mærket i 1933 og også opfandt espressomaskinen Illetta.

Fra 1950erne var det Andreas far, Ernesto, der ledede og fornyede familiefirmaet frem til 1990erne, da tredje generation tog over. Også Andreas søster og to brødre rumsterer i firmaet.

Selv er han blevet en af Italiens mere markante topchefer, når det gælder socialt ansvar, bæredygtighed og klimaforandringer – emner der også fylder godt op på hans Twitter-profil og har gjort Illycaffè til en af de toneangivende kaffeproducenter, når det gælder om at blive certificeret som etisk virksomhed med en bæredygtig forsyningskæde.

Andrea Illy har også hentet professionelle kræfter ind i ledelse og bestyrelse og afgav for tre år siden som blot 52-årig rollen som topdirektør til den tidligere Nespresso-direktør Massimiliano Pogliani, men beholdt selv formandsposten. Planen er at fordoble omsætningen frem til 2027 og runde en milliard euro samt blive CO2-neutral i 2033.

Oprindelig er Andrea Illy uddannet kemiker som sin far, der opfandt den særlige pakkemetode, som holder Illy-kaffe frisk i den karakteristiske dåse med det rød-hvide logo. Og han krydrer gerne sine udtalelser med filosoferen over skønhed, kvalitet og de gode ting i livet.

Til Financial Times sagde han i juli, at fastholdelsen af Illycaffè på familiens hænder også er et spørgsmål om samfundsansvar.

»Samfundet består primært af den private sektor. Og hvis du vil forbedre samfundet, så må vi forfølge langsigtede mål, som går længere end profit, og så skal du være fri og kun stå til ansvar for dig selv som virksomhed,« lød budskabet.