Tre ting som kan ændre verdenshandlen

Teknologiske og demografiske forhold kan for altid ændre verdenshandlen og skabe nye betingelser for danske rederier.

Rederiet Torm. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Christensen

Fremtiden kan byde på store forandringer for Danmarks store rederier, og en række demografiske og teknologiske udviklinger kan for altid ændre deres forretning, vurderer skibsbanken Danmarks Skibskredit i en ny analyse.

Christoffer Rex, analysechef i Danmarks Skibskredit, peger på tre ting, som især kan være med til at ændre dynamikkerne i den globale handel.

Blandt dem er mulighederne for at printe produkter i 3D. Det er en teknologi, som har været kendt længe, men som i de senere år har udviklet sig hastigt. Den kan på et tidspunkt ramme shippingbranchen negativt, fordi teknologien gør det muligt at fremstille produkter, som består af færre dele. Det er en udfordring, fordi traditionelle produkter består af mange dele, som er fremstillet flere steder på kloden og derfor kræver søtransport.

Især containerrederierne rammes

»Der er teknologier, som pludselig kan ændre tingene meget hurtigt. Hvis en stor del af produktionen rykker tilbage mod de vestlige forbrugere pga. f.eks. 3D-printere, så vil det kunne have en massiv betydning for containermarkedet, og det vil ændre efterspørgslen i det område, hvor produktionen lå tidligere,« siger Christoffer Rex.

Han siger, at det i første omgang vil være containerrederierne, som kan blive ramt, men at det på længere sig vil få betydning for andre dele af shippingbranchen.

»Det vil være markant negativt for flere segmenter ikke mindst for containerskibsfart,« siger han. Han peger også på, at lønningerne i Kina, hvor mange vestlige virksomheder er flyttet til, er stigende. Det kan få dem til at flytte produktionen tilbage og dermed mindske behovet for søtransport.

»Vi har løbende set, at Kina ikke er det lavomkostningsland at producere i, som vi har set tidligere. Det betyder, at for virksomhederne er produktion tættere på hjemmemarkedet blevet mere attraktiv,« siger Christoffer Rex.

Det sidste element er de demografiske forandringer, som finder sted i øjeblikket. I en ny analyse peger Danmarks Skibskredit på, at i 2020 vil der i verden for første gang i historien være flere ældre over 65 år end børn under fem år.

Danmarks Skibskredit vurderer, at det kan ændre skibsfarten, blandt andet fordi ældre køber færre ting, som kræver store investeringer som huse, og samtidig forbruger de mindre energi.

Ifølge analysen vil det trække i modsat retning, hvis en række regioner og verdensdele bliver bedre integreret i verdenshandlen. Det drejer sig blandt andet om Sydamerika og dele af Afrika og Asien.