Tre spørgsmål og svar om Saxo Bank-striden

Foto: Simon Læssøe. Hovedsædet for Saxo Bank på Philip Heymans Alle 15 i Hellerup fotograferet fredag den 23. januar, 2015. Bygningen er tegnet af arkitekterne fra 3XN.
Læs mere
Fold sammen

§ Hvad kan Finanstilsynet gøre i striden mellem Saxo Bank og kunderne.

Finanstilsynet siger, at det ikke vil gå ind i de konkrete kundesager, men alene se på de generelle aspekter, som kan udledes af klagerne. Hvis Finanstilsynet vurderer, at Saxo Bank ikke har opført sig ordentligt og redeligt og overholdt egne regler og dansk lovgivning, kan Finanstilsynet give Saxo Bank påtaler eller påbud.

§ Hvordan kan påtaler eller påbud hjælpe de berørte kunder.

Kunder, der har lidt skade, vil i en eventuel kommende retssag mod Saxo Bank stå stærkere, hvis Saxo Bank har fået en påtale eller et påbud af Finanstilsynet. Det så man senest i den såkaldte JIHMO-sag, hvor investorer havde lagt sag an mod Jyske Bank med anklager om manglende rådgivning ved køb af nogle obligationer. I den sag havde Finans-tilsynet givet Jyske Bank en påtale for overtrædelse af de finansielle regler om god skik.

§ Har de berørte kunder tænkt sig at lægge sag an mod Saxo Bank?

Allerede nu planlægges der søgsmål fra kunder i lande som Tyskland, Østrig og Tjekkiet. Hvor mange, der bliver til noget, er ikke til at sige på nuværende tidspunkt. Saxo Bank siger selv, at banken er i individuel dialog med de berørte kunder, og banken vil formentlig forsøge at indgå forlig med kunderne. Saxo Bank vil dog ikke på nuværende tidspunkt oplyse, hvor mange kunder, der er indgået forlig med, og på hvilke betingelser Saxo Bank vil indgå forlig.