Tre skarpe til tobaksgeneralen

Tilfredse kunder og medarbejdere er det vigtigste.

Den nye topchef i Scandinavian Tobacco Group, Niels Frederiksen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe

Hvordan adskiller cigarer sig fra at sælge andre forbrugsvarer?

»Vores produkter er tæt forbundet med kundens identitet. Vores kunder har bevidst valgt at ryge. Det er typisk modne folk, som har en dagligdag, hvor de synes, det passer ind. Når man handler med tobak, er der en masse restriktioner for, hvad man må markedsmæssigt. Det, vi har lært over tid, er, at vi kan lige så godt indstille os på, at vi er reguleret. Det vil vi blive ved med, og det må vi tilpasse os.«

Hvordan er det at sælge et produkt med sundheds­risiko?

»Vi skal drive virksomheden ansvarligt, fordi vi sælger et produkt, der har en sundhedsrisiko. Det er mit grundsyn, at når man som voksent menneske har valgt at ryge velvidende, at det indebærer en sundhedsrisiko, så er det et valg, man skal have lov til at tage. Jeg bliver bekræftet i, at det, vi sælger, er okay, når jeg snakker med forbrugerne, for de har stor entusiasme om produkterne, og ja, vi ved godt, at det indebærer en sundhedsrisiko, men det ved forbrugeren også godt.«

Hvordan skaber man vækst med sådan et produkt samtidig med, at man opfører sig »ansvarligt«?

»Vi har ikke som opgave at rekruttere nye rygere. Vores opgave er at flytte eksisterende rygere fra en konkurrent eller især fra cigaretter og over til vores produkter. Vi vil ikke aktivt rekruttere nye rygere. Jeg ved godt, at tobak skiller folk. Jeg møder begge reaktioner. Jeg vender altid tilbage til et grundfundament, og det er, at vi har tilfredse kunder og tilfredse medarbejdere. Det er, fordi vi driver virksomheden ansvarligt, og det er det, jeg skal stå på mål for.«