Tre nye danske hovedtelefoner på kæmpemesse

Det danske Jabra-mærke har kastet sig over sportsudøverne, hvor flere og flere kræver ordentlig lyd i ørerne, mens de knokler.

Sport Pulse Wireless er Jabras nyeste hovedsæt, som er beregnet til de sportsaktive - et kundesegment, som den danske GN Netcom-koncern har fået godt fat i. Foto: Jabra
Læs mere
Fold sammen

BERLIN: Danske hovedtelefoner ligger lunt i svinget og kan stadig noget andet og mere end konkurrenternes, fordi de danske produkter prøver at leve sig ind i, hvad folk faktisk skal bruge dem til.

Den linie vil danske GN Netcom, som producerer Jabra-hovedtelefoner og -hovedsæt, fortsætte og gå efter både ordentlig lyd i ørerne, når man er på arbejde, og når man dyrker sin fritid. Derfor lancerer Jabra tre nye hovedtelefoner og hovedsæt på Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin i denne uge.

Sport er in

»De seneste 12 måneder har vi øget satsningen på livsstil og sport. For et år siden lancerede vi det første sportsprodukt i den høje ende for løbere med en pulsmåler i øret - det er vi stadig alene om at have gjort. For nylig kom et sportsprodukt til brug i fitnesscentre og lignende, og nu er vi klar med det tredje til en lavere pris til motionister. Det er svedabsorberende, giver høj musikkvalitet og har en tilhørende app til telefonen som de to andre. Der er stadig mange, der løber med to hvide propper i ørerne. Det er synd, når man kan få noget bedre med en bedre pasform,« siger René Svendsen-Tune, administrerende direktør for GN Netcom og Jabra.

Jabra er også klar med et nyt hovedsæt, som bæres om halsen, til trådløs telefoni og med to ørepropper til at høre musik eller radio, fordi flere, som bruger de »pinde«, man har i det ene øre, gerne vil kombinere talen med at høre musik. Endelig kommer Jabra med et klassisk men mindre og nydesignet monohovedsæt

»IFA er den største messe i Europa. Vi bruger den som en platform til at lancere nye produkter og samtidig kommunikere den historie, vi har, til vores partnere. Vi satser her på forbrugerområdet, selv om erhvervsområdet er den største del af vores forretning, nemlig to tredjedele. Vi er stadig alene om at have indbygget pulsmåler i ørerne. Nu må vi se, hvad der sker, for alle kikker sig omkring, men vi har formået at positionere os som de første og satser da på at læse markedet hurtigere end konkurrenterne,« siger René Svendsen-Tune.

Folk vil gerne betale for god lyd

Det øgede fokus hos folk på at få bedre lydkvalitet glæder naturligvis producenterne.

»Folk er faktisk villige til at betale. Prisen er stadig ikke uvæsentlig, men vi taler til et købestærkt publikum, som f.eks. gerne ofrer meget på deres sport. Så vi skal ramme et prispunkt, hvor folk føler, at de får værdi ud af det, de køber,« siger GN Netcom-direktøren, der dog ikke regner med direkte at få store kontrakter med sig hjem fra elektronikmessen men håber, at de kommer senere.

Salget af Jabra-produkter i Danmark går ifølge ham »nogen lunde som i resten af verden«, selv om det danske marked ikke fylder så meget. De store lande i Europa, USA og Kina er det, der virkelig trækker.

»Der sker meget i markedet nu. Virksomhederne gør meget for at sikre den bedst mulige produktivitet blandt medarbejderne og ønsker at give folk de ting i hånden, som de kender og efterspørger. Vi mener, at vi er i de markedssegmenter, hvor der er tilstrækkelig vækst og potentiale til at trække omsætning, hvis vi har de rigtige løsninger, og smartphoneudbredelsen giver mange muligheder. Derfor satser vi på sportsmarkedet til forbrugerne. Vi prøver ikke at konkurrere mod de veletablerede mærker, som kun satser på at håndtere musik. Vi satser på de segmenter, som ikke føler, at de får leveret musikken godt nok til det, de laver lige nu,« siger René Svendsen-Tune.

Berlingske dækker IFA på www.b.dk/tech, www.business.dk/digital og i den trykte avis. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektr