»Vi er utroligt stolte af, hvordan det er gået, men det har da ikke kun været en dans på roser. Der har været masser af udfordringer undervejs.«
Sådan lyder det fra Rasmus Barfred, der sammen med sine to partnere fredag aften imponerede millioner af amerikanere, da deres firma var med i den amerikanske udgave af ‘Løvens Hule’, hvor de hev en kæmpe investering hjem.
For det gik overraskende godt, da den danske trios virksomhed, The Magic5, blev dus med USA i tv-programmet ‘Shark Tank’.
Alle investorerne, der i den amerikanske udgave kaldes hajer (sharks), var så vilde med deres produkt, at de med det samme bed på.

»Det var ekstremt surrealistisk. At stå der på amerikansk ‘Shark Tank’ og sige: 'Hold da kæft mand, nu står de og skal overbevise os om, hvorfor de vil være den bedste investor for os.' Det var en helt vanvittig oplevelse,« fortæller Rasmus Barfred fra Brooklyn i New York, da B.T. fanger ham på telefonen.
Hvordan det helt præcis gik i ‘Shark Tank’, kommer vi tilbage til. For der var en særlig grund til, at danskerne blev inviteret med i programmet – det amerikanske produktionsselskab faldt for deres historie.
Det var tilbage i 2017, at Rasmus Barfred og den ene af hans forretningspartnere, Bo Haaber, valgte at forfølge deres amerikanske iværksætterdrøm og flytte med deres familier til USA.
Nogle år forinden havde parret sammen med deres kammerat, den danske landsholdssvømmer Niklas Hedegaard, fået en idé.
Vores koner har haft en fuldstændig instrumental rolle i, at det her har kunnet lade sig gøreRasmus Barfred, medstifter af The Magic5
Rasmus Barfred og Bo Haaber dyrkede triatlon på hobbyplan og var faldet i snak med Niklas Hedegaard om deres svømmebriller. Og det viste sig, at de alle var frustrerede over samme ting. Brillerne sad bare ikke helt ordentligt.
Det ville de gøre noget ved, og de fandt på at udvikle noget teknologi, så de ved hjælp af en app kunne scanne folks ansigter, så de kunne bestille svømmebriller, der passede præcis til deres ansigt.
Inden de tog til USA, havde de sikret sig 1.500 kunder, der tilsammen havde bestilt 2.000 svømmebriller. Men derfra var der stadig et stykke vej.
I USA skulle de opstarte en produktion, så de kunne levere de bestilte briller. Det lykkedes dog, og i 2018 blev de første par briller leveret.

Det har dog ikke været helt let at nå den amerikanske drøm. Bo Haaber og Rasmus Barfred måtte begge opsige deres job for at satse på det amerikanske eventyr, og i den tid levede deres familier af én indkomst.
»De første tre år var vi utroligt heldige, at vi havde nogle koner, der bakkede fuldt op om vores drøm, og som flyttede med herover og havde job herovre, og som finansierede og støttede hele projektet,« siger Barfred.
»Så vores koner har haft en fuldstændig instrumental rolle i, at det her har kunnet lade sig gøre. De har haft en tro på produktet og på os og været klar til at tage den chance som familie og bakke op om det.«
Produktionen blev opstartet i Charlotte i North Carolina, hvor Bo Haaber, der leder produktionen, har bosat sig, mens Rasmus Barfred, der står for marketing, sammen med sin familie bor i Brooklyn i New York.

Niklas Hedegaard valgte at blive i Danmark, hvorfra han også arbejder i The Magic5.
Og hvordan gik det så i ‘Shark Tank’, der som navnet antyder, vitterligt finder sted i et slags akvarium fyldt med hajer hos Sony Productions i Hollywood?
Det var Bo Haaber og Rasmus Barfred, der var med i programmet, hvor de pitchede deres idé. De bad investorerne om en halv mio. dollar for 2,5 procent af deres virksomhed.
»Det var et relativt højt beløb – også på amerikansk ‘Shark Tank’,« forklarer Rasmus Barfred.
Men investorerne forstod virksomheden og så potentialet i deres teknologi, der også ville kunne bruges til andre ting.
»Bo og jeg er ved at vende os om og gå ud af tanken for at tænke over buddene, da en af de andre hajer, Robert Herjavec, kaster sig lidt frem og siger: 'Jeg kan ikke lade jer gå. Jeg vil have denne deal'. Og så tilbyder han en million dollar for det, der svarer til 6,5 procent af virksomheden og en værdiansættelse på 15,5 millioner dollar,« siger han.
Danskerne sagde straks ja til det gode tilbud, fortæller Rasmus Barfred, der stadig er helt høj oven på oplevelsen, som han kalder surrealistisk – selvom programmet blev optaget tilbage i juli.
The Magic5 har i dag over 55.000 kunder på verdensplan og beskæftiger 15 fuldtidsmedarbejdere inklusive de tre stiftere samt fem deltidsmedarbejdere.
Stifterne kan sagtens leve af virksomheden i dag.