Transportminister fastholder støtte til førerløse biler

Trods et nyligt uheld med en førerløs bil fra Google, fastholder den amerikanske transportminister sin tro på, at teknologien i sidste ende kan spare liv. Han er dog ikke overrasket over, at der er bump på vejen.

Tilbage i starten af februar fik den amerikanske transportminister, Anthony Foxx (til venstre) selv lejlighed til at se og få en tur i en af Googles førerløse biler. I midten ses Googles bestyrelsesformand, Eric Schmidt. Fold sammen
Læs mere
Foto: JUSTIN SULLIVAN

Den amerikanske transportsminister, Anthony Foxx, støtter fortsat op om den førerløse bilteknologi, der ellers har fået et par ridser i lakken, efter en af Googles modeller i midten af februar blev påkørt af en bus i byen Mountain View i Californien.

I et interview med BBC ved teknologifestivalen South by Southwest i Austin, Texas, udtrykker Foxx fortsat fortsat store forhåbninger til teknologien og den software, der styrer bilen.

»Det er ikke nogen overraskelse, at alle teknologier på et eller andet tidspunkt vil være involveret i uheld på vejen. Men jeg vil opfordre folk til at kigge på antallet af sammenstød, der skete samme dag, og som var forårsaget af mennesker,« lyder det fra ministeren til BBC.

Han vurderer umiddelbart, at op mod 80 procent af de uheld, der på de amerikanske veje, ville kunne være forhindret med udbredelsen af førerløse biler.

Støtten fra ministeren kommer på et kærkomment tidspunkt for Google, der i øjeblikket forsøger at tale uheldet, hvor ingen kom til skade, ned over for flere forskellige trafikinstanser.

I sidste uge landede sagen på bordet hos den allerhøjeste trafikmyndighed i landet, The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), mens den fra begyndelsen er blevet efterforsket hos trafikmyndighederne i Californien.

Ulykken skete ved, at en førerløs bil, der havde en Google-medarbejder på bagsædet, ville svinge ud på en vejbane ved lav fart, hvorefter en bus - ligeledes i lav fart - påkørte bilen. Google har påtaget sig »en del af ansvaret« for uheldet, men indikerede samtidig, at bussen burde have holdt tilbage.

Under alle omstændigheder kunne sammenstødet dårligt være sket for et dårligere tidspunkt set med Googles briller. I øjeblikket er myndighederne ved at lægge sidste hånd på en vejledning for teknologien, der ventes publiceret til juli, og som forventes at danne grundlag for, hvor hurtigt teknologien kan blive udbred til resten af landet.

I interviewet fastslår Anthony Foxx videre, at teknologien indeholder et elementer af »disruption« på en række parametre, men at det endnu var for tidligt at sige, hvordan teknologien ville folde sig ud på den korte bane.