Transportminister bøjer sig i strid om taxilov: »Krav var i strid med EU-retten«

Loven blev tolket forkert, da en svensk-tysk kapitalfond fik at vide, at den muligvis ikke var en lovlig ejer af Danmarks største taxiselskab, Dantaxi. Det erkender transportminister Benny Engelbrecht, som nu ændrer reglerne.

Den svensk-tyske kapitalfond kan forsætte som lovlig ejer af Dantaxi. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

Det omstridte bopælskrav til danske taxiselskaber bliver nu opgivet. Transportminister Benny Engelbrecht (S) erkender, at kravet var imod EU-retten, og dermed er den svensk-tyske kapitalfond Triton lovlig ejer af det store danske taxiselskab Dantaxi.

»Jeg noterer mig, at kravet er i strid med EU-retten. Derfor skal vi have ændret den gældende lov,« udtaler transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse.

Sagen udspringer af, at Triton i 2018 købte Dantaxi, der med op mod 1.700 taxier er Danmarks største taxiselskab. Som tidligere omtalt i Berlingske havde Færdselsstyrelsen givet en foreløbig tilkendegivelse om, at handelen var i orden, men i september kom styrelsen frem til en ny fortolkning af reglerne. Nu var det tvivlsomt, om Triton var en legal ejer af Dantaxi, fordi nogle af kapitalfondens investorer befandt sig uden for EU.

I yderste konsekvens kunne det betyde, at Dantaxi ikke kunne få love at drive blandt andet 1.000 taxier i København, så længe Triton var ejer.

EU har forrang

Men onsdag har transportministeren holdt et møde med transportordførerne bag taxiloven. Her blev det aftalt at droppe det krav, som taxiloven stiller til, at ejerkredsen af taxiselskaber skal have bopæl i EU eller EØS, idet kravet er i strid med EU-retten.

Da EU-retten har forrang for dansk ret, er der en pligt til at undlade at anvende bestemmelser i national ret i det omfang, de strider mod EU-retten, fremgår det af meddelelsen fra ministeriet.

Afgørelsen betyder, at Færdselsstyrelsen fra og med i dag vil undlade at håndhæve et bopælskrav til ejere af taxiselskaber, ligesom der nu vil blive udarbejdet et lovforslag til ændring af taxiloven, så bopælskravet bliver skrevet ud af loven. Beslutningen har ikke betydning for de øvrige krav i taxiloven.

Store dele af Folketinget har tidligere udtrykt stor undren over, at danske taxiselskaber absolut ikke må være ejet af fonde, der for eksempel blot har én investor bosiddende uden for EU. Det vil nemlig helt udelukke, at kapitalfonde kan eje danske taxiselskaber, for selv om de har hovedsæde inden for EU, som det for eksempel er tilfældet med Triton, vil de næsten altid have enkelte investorer, der har hjemme uden for EU.

Flere professorer kritiserede oprindeligt beslutningen fra Færdselsstyrelsen for at være i konflikt med flere EU-regler. Siden sendte Færdselsstyrelsen sagen tilbage til ministeriet, der bad Kammeradvokaten undersøge, om loven er i strid med EUs regler.