Transportkommissærs rejseplan får kølig modtagelse

EU-kommissæren for transport lancerede i sidste uge en konkurrence om at udvikle en rejseplanlægger, der skal dække hele Europa på tværs af landegrænser og transportformer. Men konkurrencen bliver skidt modtaget af industrien.

Foto: HORACIO VILLALOBOS

Man skal kunne rejse igennem Europa på tværs af tog, fly og bus på én billet. Og man skal kunne finde og købe sin rejse på nettet. Det er ideen bag den europæiske transportkommissærs seneste initiativ – en europæisk idekonkurrence, der blev modtaget med behersket applaus, da den i sidste uge blev præsenteret på en transportkonference i Frankrig.

En af skeptikerne er Michael Frankenberg, der er direktør for HaCon, der har leveret teknologien bag rejseplanlæggere i mere end tyve lande, blandt andet Rejseplanen i Danmark.

”En idekonkurrence er en fin ide. Men teknologien er der allerede. Hvad vi i virkeligheden har brug for, er handling,” siger Michael Frankenberg.

Han bliver bakket op af Hans Hubschneider, der er øverste chef for den tyske ingeniørvirksomhed PTV AG, der udvikler trafikteknologi.

”Kommissærens initiativ kommer for sent. Vi har allerede den type rejseplanlæggere nogle steder, så teknologien er der. Problemet er, at transportvirksomhederne ikke vil dele deres køreplaner og priser med hinanden,” siger han.

Transportkommissær Siim Kallas opfordrer alle med ”interesse i rejser” til at indsende deres forslag til en ”sand europæisk rejseplanlægger” via hjemmesiden eujourneyplanner.eu. Til efteråret vil forslagene blive bedømt af både en jury og ved en internetafstemning.

Allerede for en måned siden tog kommissæren initiativ til en standardisering af togbilletter, der skal gøre det nemmere at købe billetter til grænseoverskridende togrejser fra 2016.

Deadline i 2020

Kommissærens idekonkurrence vil løbe hen over sommeren og efteråret 2011, men der kan være langt fra idé til realitet.

”Konkurrencen er første etape, men der vil gå mange år, før vi har et omfattende og fuldt funktionelt system,” svarer Siim Kallas, da Avisen spørger ham, hvornår systemet er klar til brug.

I Europa-kommissionens hvidbog for transport, der er en slags køreplan for de kommende års EU-transportpolitik, angiver man 2020 som deadline for, hvornår rammerne for en europæisk rejseplan med billetsystem på tværs af transportformer skal være på plads.

Og selvom det kan tage mange år, før det lykkes, er det vigtigt for kommissæren, at systemet bliver en realitet.

“Visionen om passagerrejser med integrerede informations- og billetsystemer står mit hjerte meget nært,” siger han.