Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Direktøren mærker teknologiens fremmarch på egen krop, når han kører på arbejde i sin Tesla, fortæller han til Bloomberg.
»Jeg kører det meste af vejen uden at røre bremse eller speeder, og jeg behøver kun at holde mine hænder på rattet, fordi loven siger, at jeg skal. Men teknologien er der allerede,« siger Jens Bjørn Andersen til Bloomberg.
Han mener dog ikke, at man vil opleve førerløse lastbiler inde i København og andre storbyer inden for den nærmeste fremtid. Det skyldes, at det stadig vil kræve menneskelig arbejdskræft til af- og pålæsning af varer.
DSV har flere end 20.000 lastbiler på vejene, hvoraf de fleste er ejet af uafhængige selskaber.
Jens Bjørn Andersen ser teknologiudviklingen som en mulighed for at skære omkostninger igennem blandt andet øget brændstofeffektivitet, både for DSV samt selskabets samarbejdspartnere.
Bilselskabet Daimler har i USA allerede fået tilladelse til at afprøve en førerløs lastbil kaldet "Freightliner", skriver Jyllands Posten Erhverv.