Transportfirma frygter bilkøer efter svensk ID-kontrol

Konsekvenserne af det svenske krav om ID-kontrol kan endnu ikke mærkes, lyder det fra transportvirksomheden Freja. Men selskabets administrerende direktør frygter, at det kan skabe kø og give selskabet forsinkelser. Indtil videre melder ingen virksomheder dog om problemer, oplyser DI.

Foto: David Leth Williams.
Læs mere
Fold sammen

Mandag er transportvirksomheden Freja og dens administrerende direktør Ulrik Rasmussen vågnet op til en ny virkelighed.

De svenske ID-kontroller på Øresundsbroen og kontrollen ved færgen mellem Helsingør og Helsingborg, der er trådt i kraft i dag, risikerer nemlig at skabe forsinkelser og øge køretiden for transportvirksomheden, der har hovedsæde i Skive.

»Nu må vi se, hvordan det kommer til at tage sig ud, inden vi konkluderer helt. Men det kan føre til store køer ved grænseovergangene, og samtidig betyde mere administration for et selskab som os. Bliver der for meget af det og bliver det udvidet, kan det til syvende og sidst betyde, at vores transporter med varer, som vi flytter i hele Europa, bliver mindre effektive,« siger Ulrik Rasmussen, der er direktør i Frejas danske afdeling.

Direktøren oplyser, at det især er på kortere ruter, at det vil give problemer, hvis der opstår kødannelse som følge af ID-kontrollerne.

»Det er klart, at i det tilfælde, hvor der bliver mere kø, vil det tage længere tid for os, og det giver især problemer på de korte ruter, der er mere tidsfølsomme,« siger han.

Indtil videre tror Freja-direktøren dog på, at køerne ikke får de store konsekvenser for selskabets økonomi. Freja har således ikke budgetteret med meromkostninger som følge af ID-kontrollen, oplyser Ulrik Rasmussen.

Situationen i lastvogntrafikken bliver fulgt nøje af Dansk Industri, der har oprettet en hotline, hvor transportselskaber kan melde problemer i forbindelse med ID-kontrollerne. Mandag morgen, hvor kontroller er trådt i kraft, er der dog endnu ingen meldinger om problemer, oplyser branchedirektør i DI, Michael Svane til Berlingske Business kort før klokken 08.00.

Det er dog ingenlunde kun udsigten til forsinkelser, der grues for i transportbranchen.

Et af de andre scenarier, der lige nu også spøger hos danske vognmænd, er flygtninge, der tilraner sig adgang til lastbiler, og som blinde passagerer lader sig transportere over grænserne. Skræmmebilledet er situationen i Calais, hvor flygtninge i efteråret tyede til dristige metoder for at komme over kanalen til England.

Og det er bestemt ikke utænkeligt, at det vil kunne ske ved Øresund, lyder det fra Ulrik Rasmussen.

»Selvfølgelig kan det også ske her. Den generelle situation, der er i Europa, skal vi også være opmærksom på mellem Danmark og Sverige. Der er ingen tvivl om, at vi er i kontakt med vores vognmænd, om at de skal være meget påpasselige. Tidligere kørte man varer fra A til B, men nu er der andre ting, man også skal holde øje med,« siger han og oplyser, at firmaet indtil videre ikke har oplevet, at flygtninge og migranter har ladet sig transportere ved at kravle om bord på selskabets lastbiler.

Mandag middag holder statsminister Lars Løkke Rasmussen pressemøde om situationen efter den svenske ID-kontrol er trådt i kraft.