Transport-minister tilhænger af Kattegatbro

Den nyudnævnte transportminister, Jakob Axel Nielsen, er tilhænger af idéen om en fast forbindelse over Kattegat. Det glæder erhvervslivet, der betegner ministerens holdning som »visionær«.

Danmarks nye transportminister er varm på ideen om endnu en bro i Danmark. Han støtter forslaget om en forbindelse over Kattegat, der vækker jubel i det nordjyske erhvervsliv. Foto: Kristian Juul Pedersen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmarks nye transportminister, Jakob Axel Nielsen, er tilhænger af en fast forbindelse over Kattegat. Det fremgår af en række tidligere udtalelser, som faldt før ministerudnævnelsen i onsdags – udtalelser som ministeren over for Berlingske Business bekræfter, at han stadig står inde for.

»Jeg er betaget af, at den bro vil gavne dansk, herunder nordjysk, erhvervsliv, hvor en Femerbro gavner Sjælland, Norge og Sverige,« sagde Jakob Axel Nielsen til Nordjyske i marts.

Tre måneder senere er han i samme medie citeret for, at han ser store muligheder i en ny fast forbindelse til Sjælland over Samsø og ikke kan følge andres bekymring i forhold til en Femern-forbindelse.

»Både forud for etableringen af Øresundsbroen og af Storebæltsforbindelsen blev der spået negative virkninger. De er ikke kommet. Endelig er det afgørende, at både en Femern-forbindelse og en eventuel ny forbindelse over Kattegat skal være brugerfinansierede,« lød det i juni.

Den nyudnævnte minister understreger dog, at en Kattegatbro ikke er et konkret projekt, der skal tages stilling til her og nu.

Roser fra erhvervslivet
De brovenlige udtalelser vækker begejstring hos ikke mindst jysk erhvervsliv.

»Jeg er glad for ministerens positive melding. Det lyder, som om han ser visionært på det hele og ikke blot tænker i kortsigtede løsninger. For der er ingen tvivl om, at en Kattegatbro har en lang tidshorisont, men hvis vi skal løse de problemer, vi får i infrastrukturen om to årtier, så skal vi allerede i gang nu,« siger Kim Boyter, formand for Dansk Industri Østjylland og adm. direktør i Pressalit Group.

Han mener, at der er brug for endnu en forbindelse mellem Øst- og Vestdanmark både for at aflaste den stigende trafik og for at gøre dansk infrastruktur mindre sårbar, f.eks. i forbindelse med et terrorangreb.

»Det drejer sig om, at vi skal kunne flytte vores varer ind og ud i den globale verden, og at vores medarbejdere kan komme tilbage hurtigt over langt større afstande, fordi de bliver mere og mere specialiserede,« siger Kim Boyter.

Også erhvervsorganisationen DHS glæder sig over ministerens positive indstilling, selv om broen ikke umiddelbart står foran en politisk vedtagelse.

»Vi ser positivt på en Kattegatforbindelse, hvis den omfatter både vej og bane. Nu handler det om, at der skal skaffes penge til både vedligeholdelsesefterslæbet på den eksisterede infrastruktur, til akutte problemer og til fortsat udbygning, hvor Kattegatforbindelsen hører under. Og at der kommer en tidsmæssig prioritering ind over, hvornår vi skal lave hvad,« siger direktør Michael Svane, der dog ikke tror, at forbindelsen bliver en realitet inden for de næste ti år.



www.business.dk/section/transport

Læs mere om transport

www.infrastrukturkommissionen.dk'

Mere om de trafikale udfordringer