Transport-branche føler sig overset

Vækstforum tog ikke transport med i slutdokumentet, der blev præsenteret tidligere i år. Det var et nederlag for transportbranchen, lød det i samklang ved DI Transports årsdag i dag.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det koster samfundet 80.000 timers spildtid i transport om dagen, og for transporterhvervet betyder det store forsinkelser at sidde i trafik-køer. Men transport har ikke så stor bevågenhed, når politikerne taler vækst.

Faktisk så lidt, at transport ikke kom med som et af de 10 punkter på slutdokumentet fra Vækstforum fra 18. marts.

Det fortalte Anne Katrine Steenbjerge fra transportfirmaet Anders Nielsen & Co. i Københavns frihavn under DI Transports årsdag i dag.

Det var et nederlag for branchen, kommenterede DI Transports direktør Lars Goldschmidt. Men han sagde der var tid til at tage kampen op. Et af emnerne er at fordele godstransporten til alle døgnets timer i stedet for at køre i myldretiderne.

Mange lastbiler kører tomme, og det er svært at ændre på, når Danmark importerer mere end vi eksporterer. Her er en produktionsstigning den eneste løsning, sagde Anne Kathrine Steenbjerge.

I det hele taget var der rigtig mange årsager til tomkørsel, også paller, der skal retur, arbejdssammensætning på lagre og i produktion.

- Transporten er jo også blevet billigere – det koster det samme pr. kilometer at transportere som for 20 år siden, da jeg begyndte i branchen. Gange priserne med tre og det hele ser anderledes ud, sagde direktør for Frode Laursen Transport i Vitten, Thorkil Andersen.

Men løsningen kan være, at Center for Grøn Transport under Trafikstyrelsen frigiver en ny pulje til gode forslag til forbedringer af miljøet i transporten, som centerleder Niels-Anders Nielsen fortalte.