Trafikstyrelsen politianmelder Uber-afløser

Trafikstyrelsen har politianmeldt kørselstjenesten UBRgo for mulig overtrædelse af taxiloven samme dag, som tjenesten lanceres.

Siden Uber-kørsel blev dømt ulovlig i Danmark har flere andre kørselstjenestet meldt deres ankomst - blandt andre UBRgo, UBR City og Habil Fold sammen
Læs mere
Foto: Toby Melville

Uber-afløseren UBRgo er blevet politanmeldt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, skriver samme styrelse i en pressemeddelelse. Kørselstjenesten er for alvor gået i luften i dag, og premieredagen var dårligt 15 timer gammel, inden Trafikstyrelsen sendte en politianmeldelse afsted.

»Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har d.d. politianmeldt UBRgo for en mulig overtrædelse af taxiloven. Herefter er det op til politiet at vurdere, hvorvidt UBRgo overtræder taxiloven ved at udføre erhvervsmæssig personbefordring uden tilladelse – det vil sige i strid med bestemmelsen i taxilovens §1, stk. 1. Styrelsen overvåger i øvrigt løbende markedet for personbefordring og vurderer herunder lovligheden af nye services, som lanceres,« siger vicedirektør Keld Ludvigsen, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

UBRgo ligner ikke blot kørselstjenesten Uber af navn, men også af gavn. App'en er en platform som kan sætte en chauffør i forbindelse med en kunde. Planen er også, at kunderne via en app udover transport også skal have nemt ved hurtigt at få kontakt til en række andre faggrupper som for eksempel frisører.

»Vi vil ikke bare tilbyde transport. Vi vil bruge en teknologi, som minder om Ubers til at gøre hverdagen nemmere for danskerne. De vil hurtigt og effektivt kunne finde frem til serviceydelser lige i nærheden af, hvor de er,« har Attila Gegeny tidligere fortalt til Avisen.dk. Han er direktør for og ledende udvikler af UBRgo.

UBRgo er ikke den eneste arvtager fra Uber, der tidligere på året trak sig fra Danmark. Ud over det nu politianmeldte selskab findes også virksomhederne UBR City og Habil, der ligeledes blev politianmeldt på deres første dage i funktion.

Både UBRgo og UBR City definerer sig selv som transporttjenester og ikke taxatjeneste. I praksis betyder det, at selskaberne tager penge for at flytte en genstand for en person - det kan være en kuglepen, en taske eller et klædeskab - mens ejeren kører med. Dermed udnytter man et smuthul i taxalovgivningen, men denne fremgangsmåde ønsker Trafikstyrelsen altså at teste.

Hos UBRgo tager man anmeldelsen i stiv arm. Man havde nemlig set den komme, fortæller Adeel Shazad, der er talsmand for UBRgo.

»Det havde vi forventet. Det har de gjort mod Uber, Habil og mod UBR City. Vi vidste godt, at det ville komme. Vi overvejer stadig, om vi skal anmelde Trafikstyrelsen tilbage for at anmelde os uden noget grundlag. Vi er ikke samkørsel, vi er fragtkørsel. Det er ikke noget, vi har gjort, men vi overvejer det,« siger Adeel Shazad.

UBR City har allerede taget skridtet og politianmeldt Trafikstyrelsen.