Trafikpropper skal udryddes fra bilen

Danske bilister kan nu købe GPS-navigation, hvor oplysninger om trafikpropper opdateres med få minutters forsinkelse.

Trafikmeldingerne opdateres konstant ud fra de oplysninger, som blandt andet andre TomTom-brugeres udstyr sender tilbage. Med farver angives, hvor tæt trafikken er, så man kan finde en anden vej. Foto: TomTom Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskernes trafikpropper skal trækkes op og forsvinde.

Hollandske TomTom, som laver satellitnavigationsudstyr, begynder fra i dag at sælge sit nye udstyr, hvor trafikopdateringer sker i realtid. Med farver vises, hvor tæt trafikken er, og små symboler forklarer, når der er vejarbejde i en bane eller er sket et uheld. Det sker ved at samle de oplysninger ind, som andre TomTom-kunders udstyr sender til satellitterne og opdatere dem hos alle med få minutters forsinkelse.

Rejsetid kan sættes ned med 15 procent

»Vi vil gerne udfordre den traditionelle tanke om, at vi bare skal affinde os med trafikpropper. For vi kan faktisk gøre noget ved dem. Nu introduceres TomToms HD-Trafik også i Danmark som det tiende land. Til dato har vi solgt 1,4 millioner GPS-enheder i Europa med teknologien. Det vil nedbringe rejsetiderne for alle - i gennemsnit med 15 procent,« siger Diederik Nederlof, TomToms salgsansvarlige direktør for Europa, Mellemøsten og Afrika.

Målet er, at 10 procent af alle biler fremover kører med systemet, så trafikpropperne opløses, fordi man straks får besked og kan finde en anden rute. HD Traffic-systemet vil også kunne bruges på avancerede mobiltelefoner.

50 minutters rejsetid om dagen

Rejsetiden ligger på omkring 50 minutter om dagen i Danmark - kun Holland ligger højere i EU med 51 minutter. Det fremgår af en OECD-undersøgelse fra i år.

Ifølge Vejdirektoratet og Transportministeriet kører danskerne hver dag 46,9 millioner kilometer til arbejde og andre 46,9 millioner kilometer hjemad igen. 35 procent af danskerne har i gennemsnit 30 km til arbejdspladsen.

HD-Trafik lægges oven på den intelligente ruteplanlægning (IQ-ruter) og skal sikre den hurtigste vej gennem trafikken. De trafikinformationer (TMC), som allerede leveres i dag, gælder kun de store veje. TomTom sender opdateringer ud hvert andet minut om alle veje.

Dansk Autohjælps 300 biler er blevet udstyret med teknologien, så der samles flest mulige data ind. TomTom håber at kunne lave aftaler med andre store, danske virksomheder.

Fri adgang til Google

De to nye GPS-enheder, Go Live 1000 og Go Live 1005 med HD-Trafik-systemet, giver også direkte adgang til at søge på Google efter f.eks. bagere eller blomsterbutikker i området, fri information om fotofælder i hele Europa, som brugerne selv kan melde ind om. Desuden vises vejrudsigten undervejs, og endelig er der nu hurtigere forbindelse til satellitsystemet, straks man tænder for GPS-enheden. Det første års opdateringer er inkluderet. Efter et år koster det 379 kroner om året at være med. 33 europæiske lande dækkes. TomTom har på http://routes.tomtom.com en gratis ruteplanlægningstjeneste, hvor HD-Trafik-tjenesten kan bruges.

Til dato har TomTom solgt 45 millioner GPS-enheder på verdensplan, som alle - anonymt - leverer oplysninger om rejserute, rejsetid, fart m.m. De mange oplysninger kan bruges til at bistå trafikanterne.

I Danmark blev der i 2009 solgt omkring 350.000 GPS-enheder, og det skønnes, at 1,5 millioner danskere har en GPS.

Halvdelen af markedet i Europa

TomTom er stiftet i 1991 af tre hollændere, der stadig arbejder i firmaet. Den første navigationssoftware kom i 1996, og i 2002 kom den første bilnavigation. Fire år senere gik TomTom ind på erhvervsmarkedet med navigation, så firmaer kunne holde øje med bilparken.

TomTom købte i 2008 det digitale kortselskab Tele Atlas.

TomToms fokus ligger på Europa og USA. TomTom sidder på 50 procent af det europæiske og 25 procent af det nordamerikanske marked og opdaterer sine kort fire gange årligt.

Presset af mobilselskaber

TomTom og de nærmeste konkurrenter, Navigon og Garmin, er siden sidste år blevet presset stadig hårdere af IT- og televirksomheder, som ikke er født i GPS-verdenen.

Den finske mobilgigant Nokia gik i januar 2010 i Googles fodspor og tilbød gratis navigation fra sine mobiltelefoner. Nokia købte i 2008 Navteq, der producerer digitale kort, for 8,1 milliarder dollars - Nokias største opkøb nogen sinde. Det blev senere til Nokias kortteneste, Ovi Maps, der i modsætning til Google ikke kræver konstant netforbindelse for at virke; man henter kortene ned på telefonen og bruger dem dér.