Trafikkaos sendte virksomhed til Jylland

De endeløse trafikkøer i området i store dele af Nord- og Midtsjælland fik i 2006 isoleringsvirksomheden Sundolitt til at skrinlægge udbygningsplanerne på Sjælland og i stedet satse på Jylland.

Det logiske ville have været en udbygning af fabrikken i Slangerup i Nordsjælland. Men det endte med en udbygning i Billund i Jylland. Da isoleringsvirksomheden Sundolitt skulle udvide produktionen for nogle år siden, betød de elendige trafikforhold i Nord- og Midtsjælland, at man reelt kun havde én mulighed: At bygge i det jyske.

For Sundolitt var det ellers mest oplagt at udvide fabrikken i Slangerup. Der var behov for en ny isoleringsfabrik, der kunne tage sig af efterspørgslen på det vestlige og sydlige sjælland, og umiddelbart kunne det være logisk at placere fabrikken relativt tæt på de områder, der manglede varerne. De elendige trafikforhold i området omkring Frederikssund betød dog, at man så bort fra udbygninger på Sjælland, fortæller den daværende adm. direktør for Sundolitt, Jørgen Hindse.

Omvej hurtigere
»Slangerup var det rigtige sted at udbygge, men vi kan simpelthen ikke komme væk i morgentrafikken. Selv om der er dobbelt så langt, er det hurtigere at køre fra Billund til Slagelse, Næstved og Korsør, end det er at køre fra Slangerup om morgenen,« siger han.

Jørgen Hindse, der i dag har titel af Business Development Director hos Sundolitts ejer, Sunde Group-koncernen, fortæller, at en Frederikssundsmotorvej fra København ville have ændret beslutningen om, hvor der skulle udvides. En motorvej ville nemlig forbinde Slangerup med resten af det sjællandske motorvejsnet og dermed gøre det hurtigere at komme ud til kunderne.

»Det logisk rigtige – ud fra både økonomi og CO2-udslip – ville have været at udbygge vores Slangerup-fabrik. Det er absurd, at politikerne nu endnu en gang lægger op til at se bort fra en motorvej helt til Frederikssund,« siger Jørgen Hindse, der nu med spænding afventer folketingets januarforhandlinger om en storstilet trafikplan.

Han mener, at en motorvej til Frederikssund vil få stor betydning for hele Sjælland.

»Hvis vi kan tage trykket af trafikken i Frederikssund, Stenløse, Slangerup mm., så bliver der også mere plads til bilisterne længere østpå. Vi kører f.eks. ofte til Farum og benytter motorvejen derfra for at komme til København,« siger han.