Trængte byggemarkeder sultne efter danskernes sparegrise

Bunden er måske nået for byggemarkederne, som spejder sultent efter danskernes sprængfyldte sparegrise.

Foto: Torben Christensen

Krisen er måske ved at være overstået for byggemarkederne efter hårde år med byggenedtur og finanskrise, og danskernes sprængfyldte sparegrise kan være det, som for alvor vender udviklingen.

- Danskerne har sparet meget op under finanskrisen, og vi forventer, at det på et tidspunkt vil udløse større efterspørgsel, men der er ikke kommet gang i ketchupflasken endnu. Det vil være drevet af voksende varmeregninger og store offentlige kampagner om energirenoveringer, siger Lars William Wesch, branchedirektør for DI Handel med blandt andre Stark, Bygma og mange XL-butikker i medlemsskaren.

Begrænset optimisme

Men her og nu begrænser optimismen i DI Handel sig overvejende til forårsvejret, der normalt lokker ekstra kunder i butikkerne.

- Vi kan stadigvæk ikke se lys for enden af tunnelen. Blandt andet fordi nybyggeriet stadig står helt stille. Der er dog en smule opmuntring inden for reparation og vedligehold, vurderer branchedirektøren.

Læs fra evb.dk: Benhårde tider for Bauhaus

Dansk Byggeri, som repræsenterer en stor del af kundeskaren i byggemarkederne, maler billedet i lidt lysere toner:

- De seneste omsætningstal fra Danmarks Statistik viser en svag bedring, men det er stadig fra et meget lavt niveau. Byggemarkederne er typisk et års tid foran selve byggeriet, så der er måske kommet mere gang i salget til private og gør-det-selv, siger chefkonsulent Andreas Fernstrøm.

Ifølge Danmarks Statistik er salget steget en anelse de seneste måneder, men tallene er ikke renset for inflation, og der er stadig 20 procent op til toppen i 2007.

Brancheanalysen i ErhvervsBladets trykte ugemagasin torsdag viser et dyk på 13 procent i bruttofortjenesten det seneste regnskabsår, som typisk er 2009 eller 2009/10. Og de trange tider har betydet, at branchen er præget af opkøb - en tendens, som ifølge DI Handel vil fortsætte, da byggemarkederne har fokus på stordriftsfordele ved eksempelvis markedsføring og indkøb.

Læs fra evb.dk: Familietømmerhandel fra 1835 går med i stor kæde

Organisationen forudser samtidig en vis bevægelse mod lavpris. Nøjagtig ligesom store dele af detailhandlen, der også er hårdt ramt af finanskrise og slanket privatforbrug.

- Vi ser et mere opdelt marked, så både en del private og nogle håndværkere går efter discount. Samtidig lægger andre vægt på kvalitet og god rådgivning, og nogle forbrugere tænker, at når de nu endelig køber noget, så skal kvaliteten også være i orden, siger Lars William Wesch fra DI Handel. 

Læs fra evb.dk om fremgang for lavpriskæden jem & fix

Læs hele branchetemaet om byggemarkeder og værktøjsmagasiner i ErhvervsBladets ugemagasin torsdag