Traditionstung hollænder vil bygge massivt i Danmark

Ældgammel hollandsk entreprenørkæmpe sætter nu fart på ambitionerne om at blive en stor spiller her i landet. Bag satsningen i Danmark står en erfaren dansker.

Bo Svendsen og BAM Danmark har lejet sig ind i lokaler på Tobaksvejen i Søborgs industrikvarter. Foreløbig har staben på seks mand god plads i de nye lokaler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Vi vil gerne være en betydende spiller, og vi går efter større opgaver på mindst 30 mio. kr.. Hvis vi næste år kan nå et niveau på 200-300 mio. i omsætning, vil det være fint.«

Sådan lyder meldingen fra Bo Svendsen, der som adm. direktør for BAM Danmark står i spidsen for en håndfuld ansatte, som inden længe gerne skal blive til mange flere.

Han er ikke meget for at tale om sin egen person, for i hans øjne er virksomheden BAM og indtoget i Danmark det interessante, men vi er nødt til lige at runde karrieren, som har budt på godt et kvart århundrede i den danske byggebranche.

Som nybagt student blev Brøndby- vesterdrengen Bo Svendsen uddannet teknisk assistent og kom i 1988 til et af datidens store entreprenører, Rasmussen & Schiøtz, som siden blev overtaget af svenske NCC.

Et lille tiår senere kom han til Skanska, der dengang stadig byggede i Danmark. I 2002 skiftede han til Pihl & Søn, hvor han var ansat frem til den pludselige konkurs i sommer.

Kig på Danmark

Og netop konkursen er medvirkende til, at BAM har kigget grundigt på Danmark, hvor en af de allerstørste entreprenører forsvandt fra den ene dag til den anden.

BAM har sygehusbyggerier som et af sine specialer og ville gerne høre mere om de danske bygge- og renoveringsplaner for 40-50 mia. – og under det forløb opstod kontakten til Bo Svendsen.

Den 47-årige byggeveteran leder nu fortroppen for en koncern, som både er ældgammel og kæmpestor. Helt tilbage i 1869 blev virksomheden grundlagt, og den dag i dag ligger hovedsædet i en lille by i det centrale Holland.

Gennem årene er det for længst børsnoterede firma vokset og vokset – i dag er næsten 24.000 ansatte på lønningslisten. Omsætningen bliver især hentet hjem fra Holland, Belgien, Tyskland, Storbritannien og Irland og udgjorde sidste år godt 52 mia. kr. eller fem-ti gange mere end hos de allerstørste danske entreprenører. 

Få udenlandske firmaer

BAM-koncernen omfatter også projektudvikling, ejendomme og ingeniørrådgivning, men herhjemme handler det om at bygge, og de første par tilbud er ved at blive beregnet – på to kontorprojekter i Storkøbenhavn, hvor det geografiske fokus er sat.

»Vi regner på en meget stor sag og på en mindre sag. Vi går efter kommuner, regioner, staten, universiteter, fonde, pensionskasser og enkelte større virksomheder. De har også en interesse i, at der kommer en større spiller ind på markedet,« siger Bo Svendsen.

Uden direkte at sætte ord på peger han på, at byggeriet trods ofte hård priskonkurrence på store dele af markedet også er præget af knap så hård konkurrence på nogle felter. Eksempelvis har regionerne flere gange set, at der kom færre bud end ventet på de store opgaver med at forny de danske hospitaler.

Og den danske byggebranche har mindre udenlandsk islæt end flere andre vesteuropæiske lande – selv om svenske NCC fylder godt, selv om Hoffmann gennem flere år har været ejet af norske Veidekke, og selv om enkelte nye virksomheder er kommet til som tyske Züblin.

Planen for BAM er at vokse i kontrolleret tempo og opbygge sin egen byggeorganisation kombineret med træk på lokale underleverandører og på moderkoncernen.

»Vi vil udvide den danske stab og blive et traditionelt dansk byggeselskab, men vi er meget forankrede i koncernen, som er stærk i Nordeuropa. Vi går efter opgaver, som bliver udbudt i hoved- eller totalentreprise, så vi kan påvirke gennemførelsen af byggeprocessen,« fortæller Bo Svendsen.

Ud over nybyggeri til virksomheder og det offentlige kan opgaverne også omfatte renoveringer, som i disse år fylder meget i branchens lidt tynde ordrebøger. På lidt længere sigt kan der også blive tale om at bygge boliger for eksempelvis pensionskasser.

Desuden har BAM, direkte fra hjemlandet, lagt billet ind på dele af Femern-forbindelsen sammen med anlægsspecialisten Aarsleff. Tilbage i 1990erne var BAM også med til at etablere den faste forbindelse mellem Sjælland og Fyn.