Traditionsrig dansk skibsbank solgt til Axcel

Det bliver som ventet Axcel, der sammen med pensionskasserne PFA og PKA, der køber Danmarks Skibskredit. Dermed bliver specialbanken på danske hænder.

Danmarks Skibskredit har rødder tilbage til den tid, da Danmark var en nation af skibsværfter, som skulle have finansieret bygningen af store skibe. På billedet er en kvindelig svejser i gang med sit arbejde på det nu lukkede Lindøværft ved Odense. Arkivfoto: Brian Berg
Læs mere
Fold sammen

Endelig munder den langtrukne salgsproces ud i et salg af Danmarks Skibskredit, som længe har stået på til salg-listen hos den vidt spredte ejerkreds, som tæller A.P. Møller - Mærsk, Nationalbanken, Danske Bank og Nordea.

Det bliver, som Berlingske skrev allerede i juli, et konsortium bestående af kapitalfonden Axcel sammen med pensionskasserne PFA og PKA, der køber Danmarks Skibskredit. Prisen løber op i 4,25 mia. kr. for nichebanken, der er verdens største inden for finansiering af skibsbyggeri.

Danmarks Skibskredit var tidligere kendt under navnet Skibskreditfonden. Finansieringsvirksomheden blev oprettet i 1961 med det formål at støtte den maritime industri og skibsbyggeri i Danmark, men da der ikke længere findes en særlig stor værftsindustri i Danmark, har Danmarks Skibskredit ikke længere samme berettigelse for de danske banker og rederier.

Egenkapitalen i Danmarks Skibskredit, der sidste år havde nettorenteindtægter på 865 mio. kr., er på over 10 mia. kr. Men en stor del af de penge er bundet i Den Danske Maritime Fond. Denne konstruktion, som har rødder tilbage til stiftelsen af virksomheden, har kompliceret salgsprocessen betydeligt undervejs.

Tidligere var ATP også inde i billedet til at investere sammen med Axcel og PFA, men endte med at trække sig. Det åbnede for PKA, som dermed sikrede en rent dansk løsning.

Axcel overhalede i forhandlingerne flere andre mulige købere, blandt andre kapitalfonden Nordic Capital, som sammen med  finanskæmpen Goldman Sachs pønsede på et bud

Det har gennem flere år været diskuteret, om selskabet kunne sælges. Diskussionerne om et frasalg førte allerede for to-tre år siden bl.a. til købsinteresse fra kinesiske købere, uden at der dog kom mere ud af det.

I juni sidste år kunne Berlingske afsløre, at Danmarks Skibskredit var sat til salg. Dengang var den velhavende finansmand Christian Dyvig meget interesseret i at købe, men uenighed i ejerkredsen om prisen førte til, at et køb strandede.

Axcel har ifølge Berlingskes kilder været meget ivrig efter at lukke en handel inden udgangen af september, fordi Axcel gerne vil nå at blive færdig med at investere fra sin fjerde fond, der stammer tilbage fra 2010. Axcel har lovet sine investorer et vist investeringsniveau, førend kapitalfonden må gå ud og rejse nye penge. Og Axcel vil meget gerne snart i gang med at rejse nye penge. Det ventes at skulle ske dette efterår eller i foråret 2017.