Toys’R’us og BR melder sig ud af priskrig

Selvom supermarkeder som Bilka sænker prisen på legetøj, nægter BR og Toys’R’us at indgå i en priskrig. De satser på at slå deres konkurrenter på oplevelser.

Foto: BJARKE ØRSTED/Scanpix 2015 Fold sammen
Læs mere
Foto: BJARKE ØRSTED

Vi skal ikke være billigere. Vi skal være bedre.

Sådan kan meldingen fra Top-Toy-konceren, der står bag legetøjskæderne BR og Toys’R’us, sammenfattes. I stedet for de billigste boner, skal det være oplevelserne og kvaliteten der sælger. Det siger Top-Toys nye chef, Søren Torp Laursen, til Børsen:

»Langt størstedelen af forbrugerne sætter pris på den merværdi, vi skaber via oplevelsen. Spørg en seksårig om, hvor vi skal hen og købe legetøj. De færreste vil sige, at vi skal køre i Bilka,« siger Søren Torp Laursen om kæden af store varehuse, der med sit salg af legetøj har skabt stor priskonkurrence på markedet.

Fordelt over Danmark er der 88 BR-butikker og 16 steder hænger R’et i Toys’R’us omvendt. Men i resten af Norden er der stadig store ekspansionsmuligheder for den danske legetøjsgigant, der i maj åbnede en BR-butik på 1300 kvadratmeter i hjertet af Stockholm. Allerede i år skal der åbnes op mod 20 nye BR-butikker i Norden, og to Toys’R’us-varehuse i Sverige og Norge.

Til Børsen fortæller Søren Torp Laursen også, at regnskabet for 2015/2016 ikke bliver voldsom munter læsning for kapitalfonden EQT, der ejer 75 procent af Top-Toy, eller Gjørup-familien, der råder over den sidste fjerdedel af ejerretten. Særligt Black Friday i slutningen af november sidste år gav buler i pengekassen, fordi forbrugerne kunne købe julegaver med store rabatter.