Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Honda oplyser mandag, at selskabets fabrikker i Japan havde en nedgang i produktionen på 62,9 procent sammenlignet med produktionen i marts 2010. Hondas globale produktion blev mindsket med 19,2 procent.
Mazda rapporterer om et fald i marts på over 50 procent på selskabets hjemlige fabrikker, mens Mazdas globale produktion faldt med en tredjedel sammenlignet med marts året før.
Verdens største bilproducent, Toyota, melder samtidig om en reduktion i produktionen af biler på 62,7 procent i marts.
Katastrofen for cirka seks uger siden ødelagde en række fabrikker samt atomkraftværker i den nordlige del af Japan. De efterfølgende store udfald i forsyningen af strøm forårsagede desuden nedsat produktion på adskillige fabrikker.
Effekten mærkes også hos de udenlandske bilfabrikanter, som stort set uden undtagelse alle modtager komponenter og reservedele fra fabrikker i Japan. Både de tyske og amerikanske bilfabrikker har haft perioder med nedsat arbejdstid siden katastrofen.
Kun brugtvognsforhandlerne i Japan drager fordel af situationen. Ifølge nyhedsbureauet Jiji er efterspørgslen på brugte biler "eksploderet" i den nordøstlige del af landet, som konsekvens af mangel på nye biler.
I den hårdest ramte provins, Miyagi, blev ti procent eller omkring 150.000 køretøjer ødelagt af den tsunami, der skyllede flere kilometer ind i landet og rev alt med sig.
Priserne på brugte biler er steget med op til cirka 10.000 kroner, ifølge en bilforhandler Jiji har talt med.