Totalkredit får millionbøde for falsk markedsføring

Landets realkreditkæmpe er blevet idømt en bøde på 1 million kroner for overtrædelse af markedsføringsloven.

Foto: Jens Astrup

Det var i strid med loven, da Danmarks største realkreditinstitut, Totalkredit, førte sig frem med, at bidragssatsen ikke kunne stige.

Sådan lyder dommen fra Københavns Byret, der torsdag har idømt Totalkredit en bøde på 1 million kroner for overtrædelse af markedsføringsloven ved ikke at omtale, at bidragssatsen kunne blive højere i to produktark for fastforrentede realkreditlån.

»Tiltalte har dermed anvendt urigtige angivelser ved at angive, at ydelsen var kendt i hele lånets løbetid, samt udeladt væsentlige informationer om, at selv om renten var fast, så kunne bidragssatsen ændre sig og dermed den samlede ydelse,« lød det i retten, hvor der blev afsat følgende dom:

»Tiltalte findes derfor skyldig i overensstemmelse med tiltalen for så vidt angår overtrædelse af markedsføringslovens § 3, stk. 1.«

Forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen politianmeldte sidste år Totalkredit, der er en del af Nykredit-koncernen, da hun vurderede, at formuleringerne i realkreditkæmpens produktark havde karakter af vildledende markedsføring.

Det skete efter, at hun havde modtaget mere end 130 klager fra Totalkredit-kunder, der var blevet opmærksomme på formuleringerne i kølvandet på Totalkredits kraftige prisstigninger.

»Totalkredit har markedsført fastforrentede lån med et argument om, at man kender ydelsen på lånet i hele lånets løbetid. Samtidig skriver de i lånekontrakterne, at de kan hæve bidragssatsen, hvilket de jo også har gjort. Men så kender man jo netop ikke ydelsen i lånets løbetid, og jeg har derfor politianmeldt Totalkredit for vildledende markedsføring,« sagde Forbrugerombudsmanden i forbindelse med politianmeldelsen.

Camilla Holm, direktør i Totalkredit, erkender, at de konkrete formuleringer har kunnet misforstås.

»Vi er ærgerlige over denne sag. Vi har kun interesse i at oplyse så præcist som muligt om vores produkter. Det har vi ikke gjort i denne sag. Det beklager vi og accepterer rettens afgørelse,« siger Camilla Holm i en pressemeddelelse.

»Da vi selv blev opmærksomme på fejlen i marts sidste år, rettede vi den med det samme. Nu betaler vi naturligvis den bøde, vi har modtaget, og betragter sagen som afsluttet,« tilføjer hun.

Totalkredit-direktøren lægger fortsat vægt på, at produktarkene ikke handlede om bidragssatser, men om at beskrive forskellene mellem lån med fast rente og lån med variabel rente.

I Københavns Byret var dommerne enig med Totalkredit i, at realkreditselskabet ikke har udøvet en »aggressiv markedsføring«. Totalkredit blev således frifundet for overtrædelse af markedsføringslovens § 3, stk. 2.

Trods dagens millionbøde til Totalkredit skal selskabets kunder ikke umiddelbart regne med at få penge tilbage. Juraprofessor ved Juridisk Institut på Aalborg Universitet Lars Bo Langsted har tidligere vurderet over for Politiken, at »der er meget langt fra en vildledende markedsføring til et erstatningskrav«.

»Det er ikke umuligt for kunderne at få et erstatningskrav, hvis Totalkredit bliver dømt, men det er op ad bakke. Kunderne skal nemlig selv lægge sag an mod realkreditforeningen, forklarede Lars Bo Langsted.

Forbrugerombudsmanden har nu 14 dage til at beslutte, om man vil anke afgørelsen.