Torms krisestyrmand vil satse på Kina og klima

Mikael Skov er øverste chef i rederiet Torm og skal styre selskabet gennem den værste krisetid i mands minde, Men trods shippingbranchens store udfordringer ser han store muligheder i Kina samt ikke mindst, hvis branchen formår at satse langt mere på en vedvarende klimastrategi.

Foto: Preben B. Søborg/Sports Foto.
Læs mere
Fold sammen
Det vakte stor opsigt, da Torm gik på indkøb hos ærkerivalen Norden og snuppede selskabets næstkommanderende Jacob Meldgaard som afløser for den mangeårige Torm-direktør Klaus Kjærulff.

For ikke nok med, at man hentede rivalens næstkommanderende, så kvitterede Norden og formand Mogens Hugo med at smide en 18-måneders konkurrenceklausul i hovedet på Torm-formanden N.E. Nielsen.

En skrivelse, der betød, at Torm var tvunget til at finde en midlertidig topchef, der kunne overtage roret i halvandet år, indtil selskabets kommende chef var klar til at træde om bord.

Her faldt valget helt naturligt på Mikael Skov, der hidtil havde været kaptajn Kjærulffs førstestyrmand og indtaget rollen som COO i tankrederiet. Hans klare opgave var at stå i spidsen for Torm og styre skuden sikkert gennem de kommende 18 måneder.Hvad hverken Torm-bestyrelsen eller Mikael Skov selv havde forestillet sig var imidlertid, at de globale finansielle markeder kort efter stod i brand med den konsekvens, at shippingbranchen både herhjemme og i resten af verden blev kastet ud i sin hidtil mest omfattende krise.

Ramte lavpunkt i foråret
Og mens bankerne og ejendomsspekulanter gik konkurs en efter en i efteråret var det først for alvor i marts 2009, at Torms ledelse i hovedkvarteret i Hellerup kunne konstatere, at man havde ramt bunden.

Efterspørgslen på raffineret olie, som er den råvare Torm typisk tjener sine penge på at sejle rundt på verdenshavene, faldt nemlig markant – og foråret 2009 blev derfor krisens absolutte lavpunkt for landets tredjestørste rederi.

»Den globale efterspørgsel efter olie er et vigtigt pejlemærke for vores forretning, og der var ingen, der havde forudset den nedgang, vi så i første og begyndelsen af andet kvartal i år. Men nu ser vi for første gang signaler, der giver os forhåbning om, at det nu begynder at gå fremad i shippingbrachen,« siger Mikael Skov, der kom til Torm i 1984 og har været en del af direktionen siden år 2000.

Kigger mod Kina
En af de vigtigste ting, der set fra Torms hjørnekontor med udsigt over Øresund skal drive selskabet fremad de kommende år, er en stigende efterspørgsel fra det kinesiske marked.

Den enorme industri i Kina har ellers allerede forgyldt en række tørlastrederier, herunder Torms rival Norden, men også straffet branchen ubarmhjertigt, da det gik brat nedad.

Men for Torms vedkommende, har væksten i Kina endnu ikke givet voldsom travlhed blandt selskabet skibe, da efterspørgslen på raffineret olie og andet brændstof fra riget i midten endnu ikke er toppet.

»For vores vedkommende har Kina endnu ikke vist sit sande potentiale, og vi ser stadig det kinesiske marked som en »dark horse« fremadrettet. Det bliver rigtig spændende, når de først begynder at tage fra og for alvor investere i deres infrastruktur,« siger Mikael Skov, der endnu mener, at det er for tidligt at afskrive den globale krise og dens virkninger, men som aner en opklaring i horisonten.»Tidligere har risikovillighed styret din fortjeneste og forholdet til banken. Nu er håndværket i centrum, og det passer mig rigtig fint,« siger Torm-direktøren.

Uro i ejerkredsen
Trods det faktum, at Torm hverken er højt gældsat eller drevet af et risikobetonet marked, kan rederiet se tilbage på en aktiekurs, der er faldet med næsten 70 procent det sidste år, hvilket er 20 procent mere end det resterende marked.Ydermere har Torm været offer for en del usikkerhed og spekulationer forbundet med den bagvedliggende ejerkreds med grækeren Gabriel Panayotides i spidsen. Den græske skibsreder har haft mange penge ude at svømme i det kollapsede tørlastmarked, hvilket har givet anledning til en del spekulationer om, hvorvidt storaktionæren ville blive tvunget til at sælge ud af sine Torm-aktier. For Torms eget vedkommende har selskabet sagt farvel til 35 mand som led i den effektiviseringsplan, rederiet satte gang i efter milliardopkøbet af konkurrenten OMI i 2007.Men trods triming af virksomheden og andre udefrakommende faktorer, har Torm-chefen en klippefast tro på, at det ud over Kina bliver et fastforankret klimafokus, der skal give Torms flåde medvind de kommende år.

Slækker ikke på klimaindsats
De danske rederier har ellers de senere år lagt ryg til en række beskyldninger om miljøsvineri fra branchens brændstofslugende skibe.Men ifølge Mikael Skov har både Torm og branchen som helhed strammet op for at ændre den tendens, og han understreger vigtigheden af ikke at slække her på trods af færre ordrer.»Klima og social ansvarlighed bliver en af de absolut vigtigste parametre de kommende år. Der er mange, der har skåret det fra under krisen, men det er så vigtigt, at vi bliver ved med at opføre os ordentligt og ikke forfalder til at slække på tingene i jagten på hurtig profit i en svær tid,« siger Mikael Skov, der påpeger, at netop et fokus på klima og miljø vil give et kæmpe rygstød, når krisetågen igen letter.»Det handler om at tage ansvar og værne om sine værdier også i svære tider, og i branchen har vi ikke været gode nok til at fortælle, hvad det er, vi rent faktisk gør for klimaet,« siger Torm-direktøren, der har flere eksempler på, hvordan et tankrederi kan værne om klodens klima.En af de helt simple ting er en bedre koordinering mellem de store olieselskaber, Torm som transportør af deres produkter, samt kunderne på den anden side.Det betyder, at Torm ikke rigger alle sejl og fræser tværs over Atlanten med høj fart og brænder en masse brændstof af, blot for at ligge i havnen tre dage og vente på at skibet bliver lastet.»For at blive endnu bedre her kræver det en fælles forståelse fra alle parter, men det er der også, og vi kigger løbende på andre tiltag. Man skal være benhård i en krise, men vi skal stadig leve op til vores forpligtelser og vores værdier, for det vil komme os til gavn, når krisen slutter« siger Mikael Skov, der understreger, at han også vil være at finde om bord i Torm-skuden på samme tid næste år, selv om den tidligere Norden-mand Jacob Meldgaard til den tid står ved roret.