Torm overvejede at gå i betalingsstandsning

Situationen i Torm var i den hektiske periode i starten af 2012 så presset, at bestyrelsen overvejede at lade rederiet gå i betalingsstandsning.

Foto: NIels Ahlmann Olesen

Situationen i Torm var i den hektiske periode i starten af 2012 så presset, at bestyrelsen overvejede at lade rederiet gå i betalingsstandsning. Det fortalte den afgående formand, N.E. Nielsen, fra talerstolen på Torms ekstraordinære generalforsamling onsdag.

- I foråret 2011 har der været brugt mange timer, ressourcer og omkostninger på at finde ud af, om det var muligt at gennemgå en betalingsstandsning eller amerikansk "Chapter 11 filing" (også en form for betalingsstandsning, red.) for at forbedre selskabets eller interessenters situation, sagde N.E. Nielsen.

Det kom efter, at Torm ad flere omgange havde været tvunget til at ændre og derefter droppe sine planer om at udstede nye aktier for at få tilført kapital. Rederiet ville nemlig samtidig have bankerne til at slække på sine krav.

- På grund af Torms strategiske position som et spotorienteret produkttankrederi, og de lave rater på markedet og vanskelige kapitalmarkedsforhold, var det ej muligt at opnå kapital på den måde, sagde N.E. Nielsen og fortsatte:

- I foråret 2011 annoncerede vi en kapitaludvidelse, men da vi nåede frem til efteråret 2011 fandt vi det ikke ansvarligt, da forventningerne til de fremtidige fragtrater var så lave, som de var.

Derfor måtte Torm sløjfe planerne igen, især da bankerne ikke ville gå med til at kombinere en gældshenstand med en kapitaltilførsel.

- I stedet gav de en henstand, som vi fik forlænget flere gange i løbet af 2012, hvilket gav os tid til en finde en samlet, langsigtet finansieringsløsning, forklarede N.E. Nielsen fra talerstolen.

Han understregede, at det vigtigste formål for Torms bestyrelse og direktion var at undgå en konkurs eller anden afvikling, i et forsøg på at bevare mest mulig værdi for rederiets interessenter.