Torm i kamp mod tiden

Halvdelen af Torms banker har videresolgt deres gæld til ukendte finansielle investorer. Det gør det sværere at finde en løsning på selskabets dybe krise på den korte bane.

Det er ikke helt til at afgøre, om der er mere milde vinde på vej til rederiet Torm. Foto: Torben Christensen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er noget af en opgave, som Torms bestyrelsesformand, Flemming Ipsen, har været på, siden bankerne satte ham ind som formand i januar sidste år.

Gælden er enorm, og selskabet har brug for et ordentligt skud frisk kapital. Læg dertil, at bankerne har tvunget rederiet til at sælge ud af skibene i stor stil med tab til følge, og at halvdelen af bankerne netop har videresolgt deres gæld til ukendte finansielle investorer.

Ikke desto mindre forsikrede Flemming Ipsen på Torms generalforsamling torsdag aktionærerne om, at der er grund god til at tro på rederiets fortsatte drift, og at jagten på frisk kapital kan lykkes. Der er nemlig lyspunkter i, at finansielle investorer har været klar til at overtage bankernes gæld, om end med en klækkelig rabat.

Brug for halvanden mia. kroner

Der er også i høj grad brug for lyspunkter. De seneste fem års bundlinje blinker med et samlet minus på enorme 7,5 mia. kroner, og endnu et minus på op mod halvanden mia. kroner venter i år.

Det har ædt egenkapitalen op, så den ved udgangen af 2014 meget vel kan være negativ med så meget som en mia. kroner. Samtidig er gælden trods salg af en tredjedel af rederiets skibe – flåden er efterhånden reduceret til 45 egne skibe – stadig over otte mia. kroner.

Der skal med andre ord ske noget drastisk for at finde en løsning på »den langsigtede kapitalstruktur«, som problemet omtales i de officielle meddelelser.

Hvis rederiet skal have kapital, så der også bliver råd til nye skibe, er der reelt behov for omkring 300 mio. dollar eller godt halvanden mia. kroner i frisk egenkapital. Ifølge Berlingskes oplysninger er det også netop et beløb i den størrelsesorden, der arbejdes med i Torms planer.

Fem banker har sagt farvel

Der sker dog allerede drastiske ting, men uden at Torm har nogen indflydelse. I løbet af marts har Danmarks Skibskredit udnyttet en option til at kræve 13 skibe solgt, så kreditinstituttet kommer ud af engagementet med Torm. Det er imidlertid sket til langt under den bogførte værdi, og salget giver derfor Torm et regnskabsmæssigt milliardtab.

Samtidig har hele fem af Torms banker videresolgt deres gæld til ukendte finansielle investorer, som Torm endnu ikke har det fulde overblik over. Ifølge Berlingskes oplysninger drejer det sig om hovedbankforbindelsen Nordea samt svenske Handelsbanken, franske BNP Paribas, tyske Deutsche Bank og italienske Unicredit.

De tilbageværende fem banker er dermed hovedbanken Danske Bank samt tyske HSH Nordbank, svenske SEB, britiske HSBC og DBS Bank fra Singapore – de øvrige banker ejer dog fortsat de aktier i Torm, de fik ved redningsaftalen i 2012.

Det er gæld for samlet omkring 2,5-2,75 milliarder kroner, der har skiftet hænder, og den gode nyhed for Torm er, at gælden i alle tilfælde er handlet med et afslag omkring 30 procent. Dermed ved de resterende banker, hvad alternativet er til en løsning, samt i hvilket niveau der skal eftergives gæld, hvis der skal komme investorer med frisk kapital.

Kapital til den rigtige pris

Selv om ikke engang Torm endnu kender navnene på alle de nye finansielle investorer, er der med stor sandsynlighed tale om kapitalfonde med speciale i køb af risikofyldte aktiver som eksempelvis gæld i pressede rederier. De nye investorer køber gælden i tro på, at markedet bliver bedre, og Torm dermed en dag kan betale hele gælden tilbage, som er købt med stor rabat.

Flere af de nye investorer skulle være klar med kapitalindskud også, men det kræver selvsagt, at Flemming Ipsen og Torm kan få de tilbageværende banker og gruppen på i alt omkring 20 nye finansielle investorer til at enes om vejen frem.

Og det skal gå relativt hurtigt, da Torm allerede i 2015 skal begynde at betale dele af gælden tilbage.