Toptelefoner storsælger

Over halvdelen af alle solgte mobiltelefoner i Danmark er nu små lommecomputere. TDC indleder i dag kæmpe kampagne for at få flere med. Datatrafikken på mobilnettene i Danmark vokser med ti procent – om ugen.

Smartphones – de avancerede telefoner med fuldt tastatur og computertjenester – er snart allemandseje. I hvert fald hvis det står til teleselskaberne. Fold sammen
Læs mere
Foto: NICKY LOH
Danskerne vil på nettet fra deres mobiltelefoner. Hos flere teleselskaber er allerede over halvdelen af alle solgte telefoner de såkaldte »smartphones« – avancerede telefoner med computerlignende funktionalitet. Og helt konkret vokser datatrafikken på mobilnettene i Danmark med ti procent om ugen, fordi der skrives og hentes beskeder, høres musik, sendes billeder og læses netsider fra både telefoner og bærbare PCer med mobilmodem.

»Vi ligger på lidt over 50 procent. Priserne er kommet ned i et fornuftigt leje, selv uden tilskud. Derfor bliver det muligt at gøre telefonerne til hvermandseje – og så rykker det! Det er ikke kun Apples iPhone. HTC- og Nokia-modellerne sælger også stort,« siger privatkundedirektør Peter Berg fra Telenor.

Enorm fremgang


Den tendens bekræftes hos både TDC og Telia.
»Der er en klar, klar stigning for avancerede mobiltelefoner. Kvartal for kvartal har vi haft en salgsfremgang på 40 procent – det er enormt. Og det er ikke »iPhone-effekten«, for Telia har haft iPhone hele tiden. Udvalget er bare blevet meget, meget større, og telefonerne klart mere brugervenlige og hurtigere. Det er simpelt hen cool at have sådan en liggende på cafébordet. Og selv om vi endnu ikke er nået over de 50 procent, krydser vi grænsen i 2. eller 3. kvartal, hvis dette fortsætter,« siger Peter Krogsgaard, salgs- og marketingsdirektør i Telia.
Især private køber avancerede telefoner. Virksomheder vælger fortsat de mindre modeller til medarbejderne.

»Produktsortimentet i andet kvartal er rykket fra den dyre ende til midten. De er kommet ned i et fornuftigt prisniveau, og jo mere tilgængelige de er, des mere markedsfører vi dem. iPhone var afgørende vigtig. Den var moderen til alle smartphones, ikke rent teknologisk men ved at gå fra ingeniørkunst til at være intuitiv og brugervenlig. Nokia er dog stadig markedsledende herhjemme med en andel på 52-55 procent. Mange betragter den som en mini-computer, så man diskuterer ikke længe, hvem der scorede det andet mål mod Uruguay dengang, før nogen går på nettet og finder svaret. Det er blevet acceptabelt at have telefonen med,« siger Peter Krogsgaard.

I Danmark var 31 procent af de solgte telefoner i februar avancerede – dem med trykfølsom skærm og fuldt tastatur, eventuelt på skærmen – viser opgørelsen fra markedsanalyseinstituttet GfK. Det svarer til omkring 45.000-50.000 styk.

»Smartphones har definitivt vundet marked fra almindelige telefoner – med store skridt. Færre end hver tiende mobiltelefon var en smartphone i 2008,« forklarer Vesa Paldanius, leder af GfKs analysegruppe for detail- og teknologisalg i Norden.

Topmodel til 99 kroner


Ejere af avancerede mobiltelefoner bruger typisk fire-otte gange flere data end en almindelig mobiltelefon, og datatrafikken på både Telenors og Telias net i Danmark vokser da også med hele ti procent – om ugen.

Danmarks største teleselskab, TDC, indleder i dag en kampagne for at få endnu flere til at vælge en avanceret telefon uden frygt for samtidig at få en kæmpe regning. Nye telefoner sælges med dataabonnement inkluderet og ikke som tilkøb, og på nogle af dem kan man frit ringe til de andre TDC-mobilkunder.

»Vi har ingen andre ambitioner end at være markedsførende. Nu begynder smartphones at ramme massemarkedet. Derfor skal vi sikre kunderne en samlet pakke, så de bare kan gå amok. En masse – fra 40 år og opefter – har endnu ingen interesse i at bruge avancerede telefoner, derfor skal vi skabe tryghed,« siger TDCs mobildirektør, Christoph Nørgaard, som bl.a. vil sælge en af HTCs topmodeller, Legend, for blot 99 kroner.