Toptelefon skal sikre dansk succes

Verdens tredjestørste mobilproducent, LG, satser på den nye Optimus One-topmodel som redningsplanken op til det vigtige julesalg.

LGs nye Optimus One med nyeste version af Google Android som styresystem skal i danskernes lommer. Fold sammen
Læs mere
Foto: LG
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Om to-tre uger - og dermed i god tid inden den vigtige julehandel - lancerer den sydkoreanske mobilgigant LG sin topmodel, Optimus One, i Danmark, og den skal gerne sikre LG en større del af det danske mobilmarked.

LG er nemlig for usynlig i Danmark.

»I Danmark har vi en markedsandel på mellem fire og fem procent, selv om vi er verdens tredjestørste mobilproducent. Vi har valgt at fokusere på de markeder, der sælger flest mobiltelefoner, nemlig fra 0 til 1.500 kroner. Det er gået rigtigt godt. Nu skal vi op i midtermarkedet og det højeste marked,« siger Morten Aagaard, ansvarlig for LGs mobilsalg i Danmark.

Efter efterårsferien

Han forventer, at Optimus One P500, som ser ud til at blive verdens første telefon med den nyeste udgave af Googles styresystem Android, nemlig version 2.2, kommer i handelen lige efter efterårsferien. Den har en trykfølsom skærm på 3,2 tommer, kommer i farverne sort og sølv og vil uden tilskud koste omkring 2.000 kroner. Derimod kommer den lidt dyrere Optimus Chic E720 ikke til Danmark, hvor modellen G540 til omkring 1.000 kroner har solgt godt. Den kører også Android og vil om en måneds tid blive opgraderet til nyeste version.

LG laver cirka 200 nye mobiltelefoner om året. I Danmark kommer der to-fire hvert kvartal ud fra, hvad teleselskaberne ønsker sig. 95 procent af salget foregår nemlig via teleselskaberne.

Hidtil har LG ikke formået at præstere en eneste avanceret telefon, som har solgt over en million eksemplarer, men den store interesse for Android skal være med til at trække LG frem.

LG havde i seneste kvartal rekordtab på netop sin mobilproduktion og har ligesom Nokia haltet bagefter uden at have en avanceret mobiltelefon, der kunne konkurrere med, hvad Apple, HTC og Sony Ericsson har kunnet levere.

Europa er næststørste marked

LG Electronics er stiftet i 1958 for at lave radioer som landets første producent. Nu har selskabet 82.000 ansatte i 80 lande med salg for over 43 milliarder dollars, og LG Group er verdens 69.-største firma - større end Coca-Cola, Microsoft og Sony. 20 procent af de ansatte - 17.000 - arbejder med design og udvikling.

LG er verdens tredjestørste mobilproducent efter finske Nokia og esydkoreanske Samsung.

Europa er det næststørste marked for LG, der har 2.500 ansatte i 30 lande. Tre udviklingscentre og et designcenter ligger i Europa. LG har været i Norden siden 1999 og har 200 ansatte, heraf 15 i Danmark, først og fremmest salgsfolk.