Topdanmark opjusterer - igen

Forsikringsselskabet Topdanmark løfter forventningerne til hele året på trods af et blandet tredje kvartal, som dog langt hen ad vejen er bedre end ventet.

Administrerende direktør i Topdamark, Christian Sagild. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Topdanmark lukker tredje kvartal med et nettoresultat på 308 millioner kroner - det er 14 millioner bedre end ventet. Samtidig opjusteres forventningerne til hele årets resultat med 50 millioner kroner.

»Den modelmæssige resultatprognose for 2014 justeres fra 1.300-1.400 mio. kr. til 1.350-1.450 mio. kr. efter skat og ekskl. afløbsresultat i 4. kvartal 2014. Den modelmæssige resultatprognose for 2014 svarer til et resultat pr. aktie på 13,0 kr.,« skriver Topdanmark.

Det er andet regnskab i træk, at Topdamark benytter lejligheden til at skrue op for optimismen. I halvårsregnskabet smækkede selskabet 150 millioner kroner oven i resultatforventningerne.

Denne gang justeres der også på forventningerne til det forsikringstekniske resultat, combined ratio,, som ventes at blive på 88 mod tidligere 89.

Topdanamrk melder om øgede udgifter til skybrudsskader i tredje kvartal. Resultatet i skadeforretningen rammer 345 millioner kroner, hvilket er dårligere end de ventede 358 millioner. Livsforsikringsdivisionen overrasker imdierltid positivt med et resultat på 62 millioner kroner mod forventet 53 millioner.

»I 3. kvartal har vi forbedret det forsikringstekniske resultat med 22 mio. kr. på trods af øgede udgifter på 56 mio. kr. til skybrudsskader, hovedsageligt til skybruddet i København i slutningen af august. Men vi har også haft 33 mio. kr. i øgede afløbsgevinster. Det vil sige penge, der i tidligere år var afsat til skader, som ikke blev så dyre som forventet,« siger adm. direktør i Topdanmark, Christian Sagild i forbindelse med regnskabet.

Ligesom konkurrenten Tryg, som kom med regnskab for et par uger siden, bruger Topdanmark nu mange kræfter på at styrke tilfredsheden blandt kunderne og knytte dem tættere til sig.

Ifølge Christian Sagild stiger kundetilfredshen blandt andet fordi Topdanmark arbejder på at hjælpe kunderne uden en masse omstillinger, telefonopringninger og mails, når de har en skade.

Flere kunder vil nu anbefale Topdanmark til andre, mens færre er utilfredse med den hjælp, selskabet yder eller med den tid det tager at behandle skadesanmeldelsen, oplyser topchefen.

»Den øgede kundetilfredshed er vi glade for, men også ydmyge over for. For selvfølgelig er der forsikringssager, som tager længere end to-tre dage at behandle, men hovedparten er altså ikke mere komplekse, end at det er muligt at give kunden hurtig besked og hurtig hjælp. Og det arbejder vi stenhårdt på hver dag,« siger Christian Sagild.