Topdanmark hjælper bilejere til at sno sig udenom stor statsafgift

Landets næststørste forsikringsselskab hjælper bilejerne med at undgå en afgiftsbetaling ved at holde ansvarsforsikringerne lave men kaskoforsikringerne høje. Fremgangsmåden skal nu drøftes med skatteministeren. (Opdateret 21.08.2013)

Topdanmarks fremgangsmåde med afregning af statsafgift på bilforsikringer er et nummer for kreativ, da staten går glip af omkring 100 millioner kroner om året, mener flere politikere. Fold sammen
Læs mere
Staten går glip af omkring 100 millioner kroner om året, fordi Topdanmark sniger sig uden om at betale afgift til staten på bilforsikringer. Det sker ved at lade kunderne betale mere for deres kaskoforsikring på bilen, mens de betaler mindre for deres ansvarsforsikring. Det seneste år er tendensen taget stadig mere til. Sidste år var der således underskud på ansvarsforsikringen, mens selskabet tjente styrtende på kasko.

Samtidig leverer Topdanmark rekordindtjening og formåede sidste år at generere et overskud på 2,3 milliarder kroner før skat svarende til en egenkapitalforrentning på vel over 30 procent, hvad der er blandt de bedste i branchen. Beregninger foretaget for Berlingske viser, at staten går glip af omkring 100 millioner kroner i forhold til, hvis selskabet betalte lige meget tilbage i erstatning til kunderne for de to bilforsikringstyper.

Det er ellers god latin i forsikringsbranchen, at kunderne betaler for deres forsikring alt efter den risiko, de udgør. Men det er altså sat helt ud af kraft inden for bilforsikringsområdet, erkender Topdanmarks kommunikationschef, Jens Langergaard:

»Det ville blive dyrere for kunden, hvis vi gjorde det på anden måde. Det er rigtigt, at vi normalt prisfastsætter kunden ud fra hans risiko. Men her er vi altså oppe imod en lovgivningsbestemt afgift, som vi tager et større hensyn til.«

Et nummer for kreativt

Men selv om Topdanmark fastholder, at selskabets model er lovlig, er den et nummer for kreativ for finans- og erhvervsordfører for Enhedslisten Frank Aaen, som vil tage den op med skatteminister Holger K. Nielsen (SF):

»Det er en problemstilling, der må spørges ind til hos skatteministeren. Vi må undersøge, om den skattetænkning kan stoppes.«

Også socialdemokraternes erhvervsordfører, Benny Engelbrecht, vil have undersøgt, om der er tale om et skattehul, der skal lukkes: »Hvis det er et skattehul, er det et af de større – og jeg kan tilføje, at meget mindre skattehuller er blevet lukket.«

Også Benny Engelbrecht finder modellen lidt for kreativ:

»Jeg kan ikke vurdere, om det er legalt på stående fod. Men det må vi se at få en afklaring på fra skatteministeren. Det må også være i branchens egen interesse.«

Forklaringen fra Topdanmark er, at man forsøger at spare penge på kundernes vegne. For drev man motorområdet på samme måde som resten af forretningen, ville den forøgede statsafgift havne direkte hos kunderne. Den udmelding skal dog ses i lyset af, at Topdanmark bruger sit store overskud til at købe egne aktier tilbage for pæne milliardbeløb:

»Vi prissætter ansvar og kasko, så den enkelte kunde inden for lovens rammer betaler mindst muligt i statsafgift,« siger Jens Langergaard, der mener, at denne praksis er helt normal i mange forsikringsselskaber. Men ifølge Berlingskes gennemgang af de største selskaber er Topdanmarks praksis signifikant mere fokuseret på at undgå afgiftsbetalingen på 42 procent af præmien for ansvarsforsikring end de øvrige selskaber. Særligt fordi Topdanmark nu for andet år i træk kører med underskud på ansvarsforsikring. I alt fik selskabet 1,5 milliarder kroner ind fra kaskoforsikringer i 2012, men betalte kun halvdelen tilbage i erstatninger. For ansvarsforsikringer fik selskabet 807 millioner kroner ind, men betalte kun 726 millioner kroner tilbage i erstatninger.

Jens Langergaard oplyser selv, at modellen ligger inden for myndighedernes rammer. For bliver balancen for skæv mellem de to forretningsområder, bliver selskabet straffet med en ekstra afgift fra staten:

»Forklaringen er, at ifølge lov om ansvarsforsikring skal prisen på forsikringen være tilstrækkelig til at dække udgifterne.«

Det svarer til, at forsikringsforretningen er i balance, så præmieindbetalingerne passer med udgifterne til erstatninger og omkostninger til drift. Men i de senere år har forsikringsbranchen som dokumenteret fredag i Berlingske Business formået at pumpe indtjeningen op særligt inden for bilforsikring. Her er der p.t. faldende erstatninger – blandt andet fordi de nye biler er sikrere og billigere og får færre skader. Men priserne bliver ikke sænket i samme takt. Også Skat er med til at finansiere gildet.

Men for en gruppe forsikringskunder er der dog en klar fordel ved Topdanmarks model. Det er de kunder, der har en gammel bil, som kun er dækket af en ansvarsforsikring:

»Det er rigtigt, at kunder med ansvarsforsikring slipper billigere end nødvendigt. Men du kan ikke alene have kaskoen. Derfor er det her ikke skabt af hensyn til de kunder, der kun har ansvarsforsikring, men af hensyn til dem, der både har ansvar og kasko,« siger Jens Langergaard.

Det var op til påske ikke muligt at få en kommentar fra hverken Skat eller skatteminister Holger K. Nielsen.