Topdanmark-direktør mærker den hårde konkurrence

Christian Sagild erkender, at den hårde konkurrence kan mærkes på forventningerne til 2015.

Foto: Liselotte Sabroe. Adm. dir. for Topdanmark Christian Sagild.
Læs mere
Fold sammen

Topdanmarks koncernchef, Christian Sagild, er tilfreds med det leverede resultat for fjerde kvartal, men erkender over for Ritzau Finans, at den hårde konkurrence påvirker forventningerne til indeværende år.

- Vi er vældig tilfredse med resultatet. Ikke så mange vejrligskader som ventet samt afløbsgevinster og bedre end ventet finansoverskud er baggrunden, forklarer han.

Konkurrencesituationen er dog blevet mere intensiv, og det skal der ageres på.

- Vi kan mærke konkurrencen. Vi har måttet foreslå præmieniveauer til erhvervskunder, så de måtte søge andre steder hen, erkender direktøren og siger, at flere faktisk har forladt Topdanmark, end der var regnet med.

Priserne er på vej ned i den intensiverede konkurrence, men Topdanmark vil tage kampen op.

- Vi har planlagt en række tiltag. Vi arbejder intensivt på at skabe loyale kunder, og det arbejde fortsætter. Vi er også inde at kigge på priser. Specielt motorområdet er et område, hvor vi har set faldende præmier, siger Christian Sagild.

Han erkender, at Topdanmark kigger på tarifferne og vil lancere tiltag i år.

- Der kunne godt være præmienedsættelser på vej, siger han uden at ville præcisere yderigere.

Christian Sagild forstår ikke, hvis nogen markedsdeltagere er skuffede over den udmeldte resultatforventning.

Topdanmark venter en såkaldt modelmæssig resultatprognose på 900-1000 mio. kr.

- Det er vigtigt at huske på, vi har forventninger eksklusive afløb, men jeg tror, at analytikerne normalt indregner afløbet, siger han og fremhæver, at Topdanmark "før har været i den situationen, at det skulle opjustere prognosen" typisk flere gange om året.