Topdanmark-boss: Investeringer er fløjet sydpå

Topdanmarks adm. direktør, Christian Sagild, erkender, at investeringsafkastet har været »meget ringere« end forventet. Han spår, at 2016 også vil blive et svært år for forsikringsselskabet.

Foto: Liselotte Sabroe. Christian Sagild, direktør i Topdanmark.
Læs mere
Fold sammen

Til trods for rekordhøje november-temperaturer har bidt sig fast i Danmark, er investeringerne i Topdanmark allerede trukket sydpå.

På ryggen af Topdanmarks fremlagte regnskab for tredje kvartal må forsikringsselskabets adm. direktør, Christian Sagild, erkende, at investeringsafkastet i 2015 langt fra har været tilfredsstillende.

Konkret viser regnskabet, at investeringsafkastet i 2015 er faldet fra 651 mio. kroner til 152 mio. kroner.

»Vi må sande, at investeringerne er fløjet sydpå. Det skyldes primært de begivenheder, der er sket ude omkring os i verden. Kinesisk devalueringer og markante korrektioner på det danske og globale aktiemarked har slået igennem på vores investeringsafkast. Det har så også ramt nogle kreditobligationer, som gør, at vi står med et meget ringere investeringsafkast, end vi kunne regne med,« fortæller adm. direktør, Christian Sagild, til Berlingske og tilføjer:

»Det er sådan set derfor, at vi står og mangler 100 mio. kroner i tredje kvartal i forhold til det, vi havde regnet med.«

I forbindelse med regnskabet har Topdanmark også dæmpet forventningerne til resultatet for næste år, hvor selskabet har meldt -1 procents vækst ud for 2016. Christian Sagild erkender da også, at Topdanmark er særligt udfordret af konkurrencen på forsikringssiden.

»Jeg vil da være ærlig at indrømme, at vi har mistet lidt flere kunder, end vi har fået i årets første ni måneder,« siger han.

I alt er det cirka 10 pct. af forsikringskunderne, der årligt skifer selskab. Ifølge Christian Sagild har Topdanmark i højere grad end tidligere oplevet en større rotation mellem kunderne, som »mere aggressivt undersøger«, hvor de kan få deres produkter billigere.

»Vi oplever et konkurrencebillede, hvor det meget handler om, hvor vi skal beskytte de eksisterende kunder, som kontakter os. Der vil være nogle kunder, vi kan fastholde, og der vil være nogle kunder, specielt på erhvervsområdet, hvor de måske får tilbudt nogle priser, som vi ikke længere kan se, er lønsomme for os, og så lader vi kunderne gå. Vi arbejder derfor meget med kundetilfredshed for at beholde vores eksisterende kunder,« siger han.

Hvad mener du ellers skal til for at vende den negative udvikling?

»Vi arbejder hele tiden på at etablere nye produkter. 'Kør Smart Ung' er et nyt produkt, som vi har lige har annonceret, hvor vi sælger bilforsikringer med rabat til unge mennesker, hvis de er indstillet på at få installeret en sort boks i bilen, så vi kan se, om de har overholdt fartgrænsen.«

Det er blandt andet bilforsikring, Christian Sagild nævner, som har været et udsat område blandt forsikringsselskaberne. For de nye bilforsikringer er gennemsnitspræmien markant lavere, forklarer han.

På den positive side har Topdanmark haft en fremgang på 39 mio. kroner på selve forsikringsdriften. Forbedringen i det forsikringstekniske resultat skyldes hovedsageligt, at der har været færre brande og lavere udgifter til vejrligsskader.

»Vi havde forventet, at vejret ville koste os 170 mio. kroner, men vi har ikke haft vejrligsskader for mere end 147 mio. kroner i de første tre kvartaler. Så selv om investeringsafkastet i år har været ringere end forventet, går det heldigvis også vores vej på andre punkter,« siger Christian Sagild.